SOCIAL DIMENSIONS OF CAREER ORIENTATION IN PRE-UNIVERSITY EDUCATION

Autori

  • Delia KRECH School Counsellor CJRAE Hunedoara

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2023-1-724

Cuvinte cheie:

alegere de carieră, orientare în carieră, stereotipuri de gen ocupaționale

Rezumat

Dimensiunile sociale ale alegerii carierei reprezintă o temă discutată pe plan internațional, având însă puține cercetări dedicate în spațiul românesc. În prezentarea de față îmi propun să examinez în ce măsură factorii sociali ai alegerii de carieră amprentează alegerile școlare și profesionale, pe un eșantion constituit din elevi din anii terminali de liceu din județul Hunedoara. Studiul de față este unul cantitativ, non-experimental, realizat prin aplicarea online a unui  chestionar și prelucrarea datelor în SPSS. Pentru testarea ipotezelor s-au folosit analize de asociere şi un test Chi Square univariat. Rezultatele au indicat diferențe semnificative ale satisfacției legate de consilierea de carieră percepute, între fete și băieți, între elevii de clasa a XI-a și cei de a XII-a și între cele trei licee de proveniență. Totodată,  există o corelație semnificativă statistic între nivelul stereotipurilor de gen ocupaționale și traseul educațional ales. O concluzie suplimentară a studiului este aceea că alegerea de carieră nu este rezultatul unui proces de orientare și consiliere de carieră derulat instituțional școlar, influența semnificativă în decizia cu privire la alegerile de carieră fiind cea a părinților.

Biografie autor

Delia KRECH, School Counsellor CJRAE Hunedoara

PhD Student

Referințe

A.L.E.G. (2019). GenderEd: Combaterea stereotipurilor de gen în educație și în orientare profesională, Analiză privind stereotipurile de gen în educație și orientare profesională în România. Asociația ALEG

Bucur, M., Miroiu, M. (2018). Nașterea cetățeniei democratice. Femeile și puterea în România modernă, Editura Humanitas

Bourdieu, P. (1998/2017). Dominația masculină. (Trad. B. Ghiu). București: Editura Art

EURYDICE (2010). Gender Differences in Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe. © Education, Audiovisual and Culture Executive Agency

European Commission. (2017). Report on Equality between Women and Men in the EU. European Union

European Institute for Gender Equality (EIGE). (2020). Gender Equality Index 2020. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2022

Dumitru, I. Al. (2008). Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice si sugestii practice. Iași: Editura Polirom

Grünberg, L., (coord.), Rusu, A., Samoilă, E. (2019). Barometrul de gen. România 2018, Editura Hecate.

Han, S.W., Borgonovi, F., & Guerriero, S. (2020). Why don’t more boys want to become teachers? The effect of a gendered profession on students’ career expectations. International Journal of Educational Research. 103, 101645.

Hyde, J. S. (2005). The gender similarities hypothesis. American Psychologist, 60(6), 581–592.

Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career Guidance for Social Justice: Contesting Neoliberalism (1st ed.). Routledge.

Institutul de Științe ale Educației, UNICEF-Reprezentanța în România. (2004). Perspective asupra dimensiunii de gen în educație, MarLink.

Nesse Network of Experts. (2009). Gender and Education (and Employment): Gendered imperatives and their implications for women and men.

OECD. (2018). Drawing the Future. OECD Publishing

OECD. (2019). Dream Jobs Teenagers' Career Aspirations and the Future of Work. http://www.oecd.org/education/dream-jobs-teenagers-career-aspirations-and-the-future-of-work.htm

OECD. (2021). How schools can help protect young people in a recession, OECD Education Policy Perspectives, No. 30, OECD Publishing.

Oliveira, Í.M., Porfeli, E.J., do Céu Taveira, M. and Lee, B. (2020), Children's Career Expectations and Parents' Jobs: Intergenerational (Dis)continuities. The Career Development Quarterly, 68: 63-77.

Petersen, J., Hyde, J.S. (2014). Gender-Related Academic and Occupational Interests and Goals, in Liben L. & Bigler R. (Eds.), The Role of Gender in Educational Contexts and Outcomes, Advances in Child Development and Behavior, JAI, Volume 47, Pages 43-76,

Ridgeway, C. (2011). Framed by Gender. How Gender Inequality Persists in the Modern World. Oxford University Press

Su, R., Rounds, J., & Armstrong, P. I. (2009). Men and things, women and people: A meta-analysis of sex differences in interests. Psychological Bulletin, 135(6), 859–884.

Zell, E., Krizan, Z., & Teeter, S. R. (2015). Evaluating Gender Similarities and Differences Using Meta-synthesis. American Psychologist, 70 (1), 10-20.

***, Anexa II la Ordinul comun M.E.C.T.S.- M.M.F.P.S. nr.4469/ 12.06.2012/nr.1804/03.07.2012

***, Eurostat ( 2017). https://ec.europa.eu/eurostat/web/equality/overview

Fișiere adiționale

Publicat

2023-07-31