WHEN RELIGIOUS INDIFFERENCE BUILDS IDENTITY

Autori

  • NICUȘOR NACU Haute Ecole Pédagogique de Lausanne

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-661

Cuvinte cheie:

indiferenţă religioasă, modernitate, secularism, indiferenţa fundamentalistă

Rezumat

Plecând  de  la  scrierile  lui  Félicité de  la  Mennais  articoul  își  propune  să  analizeze indiferenţa religioasă ca o coordonată importantă a profilului identitar actual.  Aflându-și rădăcinile în scepticismul gândirii umaniste și în demersurile interpretive care încearcă să elaboreze explicaţii raţionale, indifenţa religioasă este, în cele din urmă, consecinţa unei alegeri de viaţă. Ea se poate manifesta în forme radicale și am identificat în acest sens indiferenţa  fundamentalistă  ca  expresie  a  unei  manifestări  intelectuale  ce se  impune societăţii în manieră ideologică pe baza unei artificiale dihotomii între sacru și profan. Toate acestea oferă o paradigmă nouă,   obiectivantă în interiorul  căreia se construiește definiţia lui homo religiosus. Astfel, idiferenţa religioasă cumulează o serie de comportamente ce se subînscriu centralităţii experienţei personale.

Referințe

• Agamben, G. (1997). Homo sacer : Le pouvoir souverain et la vie nue (M. Raiola, Trad.). Seuil.

• Agamben, G. (1998). Homo Sacer : Sovereign Power and Bare Life (D. Heller- Roazen, Trad.). Stanford University Press.

• Agamben, G. (2006). Théorie des dispositifs (M. Rueff, Trad.). Po&sie, 115(1), 25.

• Agamben, G. (2007). Profanations. Zone Books.

• Brechon, P. (2020). Indifférence religieuse ou athéisme militant ? Penser l’irréligion aujourd’hui (A.-L. Zwilling, Éd.). Presses universitaires de Grenoble.

• Charrier, T. (2010). Qu’importe qui parle, quelqu’un a dit qu’importe qui parle. Psychanalyse, 18(2), 69‑72.

• Damour, F. (2003). L’indifférence religieuse. Acédie de notre temps. Revue Christus, 200, 390‑402.

• Donegani, J.-M. (2008). La sécularisation et ses paradoxes. Revue Projet, 306(5), 39‑46.

• Donegani, J.-M. (2015). La sécularisation du croire : Pragmatisme et religion. Archives de sciences sociales des religions, 169, 229‑262.

• Durkheim, É. (1995). Formele elementare ale vieții religioase (M. Jeanrenaud & S. Popescu, Trad.). Polirom.

• Goff, J. L. (2017). Hérésies et sociétés dans l’Europe pré-industrielle 11e–18e siècles : Communications et débats du Colloque de Royaumont, [27–30 Mai, 1962]. Walter de Gruyter.

• Heilbron, J. (2007). Sociologie et positivisme en France au XIXe siècle : Les vicissitudes de la Société de sociologie (1872-1874). Revue française de sociologie, 48(2), 307.

• Jung, C. G. (2001). Modern man in search of a soul (W. S. Dell & C. F. Baynes, Trad.). Routledge.

• Lagrée, J. (1991). Religion naturelle et Lumières. In La Religion naturelle (p. 62‑91). PUF.

• Lecuit, J.-B. (2017). Le désir de Dieu pour l’homme : Une réponse au problème de l’indifférence. Cerf.

• Lenoir, F. (2003). Les métamorphoses de Dieu. La nouvelle spiritualité occidentale. Plon.

• Lubac, H. de. (1998). Le drame de l’humanisme athée. Cerf.

• Mennais, F. de L. (1819). Essai sur l’indifférence en matière de religion (5e éd., Vol. 1). Tournachon-Molin et H. Seguin.

• Moreau, P. F. (2001). Le Scepticisme au XVI et au XVII siècle. Albin Michel.

• Piétri, G. (2004). De la modestie de l’athée à l’humilité du croyant. Études, 401(9), 205‑214.

• Ramm, B. (1970). Protestant Biblical Interpretation : A Textbook of Hermeneutics (3 revised). Baker Books.

• Schmitt, C. (1922). Politische Theologie : Vier Kapitel zur Lehre von der Souveränität. Verlag von Duncker & Humblot.

• Tardan-Masquelier, Y. (1998). Jung et la question du sacré. Albin Michel.

• Tillich, P. (1995). Substance catholique et principe protestant (A. Gounelle, Trad.). Cerf - Labor et Fides - Presses Université Laval.

Fișiere adiționale

Publicat

2021-12-29