EDUCATIONAL ACCESS AND EQUITY IN THE INTEGRATION OF UKRAINIAN REFUGEES IN ROMANIA
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2025-1-816Cuvinte cheie:
educational integration, Romania, language barriers, curricular disparities, socio-cultural integration, educational equity, crisis context, Ukrainian refugeesRezumat
În contextul crizei umanitare generate de conflictul armat din Ucraina, această cercetare își propune să examineze provocările complexe asociate integrării educaționale a refugiaților ucraineni în România. Studiul explorează barierele lingvistice, discrepanțele curriculare, accesul limitat la resurse educaționale și dificultățile de integrare socio-culturală cu care se confruntă elevii refugiați. Fundamentată pe o analiză amplă a literaturii de specialitate, a politicilor educaționale și a datelor empirice, cercetarea investighează strategiile implementate pentru a asigura echitatea și accesul la educație în acest context de criză. În același timp, sunt evidențiate provocările etice și instituționale inerente în gestionarea acestui proces, subliniind necesitatea unor abordări flexibile și incluzive. Studiul propune, de asemenea, direcții viitoare pentru îmbunătățirea integrării educaționale, punând accent pe importanța cooperării dintre autorități, instituțiile de învățământ și organizațiile societății civile. În acest mod, cercetarea nu doar că răspunde provocărilor imediate, ci contribuie și la un cadru teoretic și practic mai larg privind integrarea educațională a refugiaților, subliniind rolul educației ca factor esențial în procesul de recuperare și reconstrucție socială într-un context de criză.
Referințe
Center for Citizenship Education Poland & UNICEF. (2024). Refugee Students from Ukraine in the Polish Education System. Retrieved from https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2024/07/CEO_Refugee-students-from-Ukraine-in-the-Polish-education-system.pdf
Edupedu.ro. (2023). România a luat măsuri considerabile pentru integrarea în școală a copiilor refugiați din Ucraina, dar aceștia au primit sprijin limitat pentru a depăși barierele de care se lovesc, pe lângă bariera majoră a limbii – analiză internațională [Romania has taken considerable measures for the integration of Ukrainian refugee children into schools, but support remains limited]. Retrieved from https://www.edupedu.ro/romania-a-luat-masuri-considerabile-pentru-integrarea-in-scoala-a-copiilor-refugiati-din-ucraina-dar-acestia-au-primit-sprijin-limitat-pentru-a-depasi-barierele-de-care-se-lovesc-pe-langa-bariera-ma/
European Migration Network. (2022). Application of the Temporary Protection Directive (Scope and Registration). Retrieved from https://home-affairs.ec.europa.eu/ document/download/5adec516-3474-4c3f-8449-e3c4d4d93e75_en?filename= EMN_TPD_Inform.pdf
General Inspectorate for Immigration. (2024). Trei ani de la începutul conflictului din Ucraina. Retrieved from https://igi.mai.gov.ro/trei-ani-de-la-inceputul-conflictului-din-ucraina/
Government of Romania. (2022). Emergency Ordinance No. 20/2022 regarding the support and protection of persons affected by the armed conflict in Ukraine. Retrieved from https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/252783
Government of Romania. (2024, December). Ukrainian Refugee Children Enrollment in the Romanian Educational System. Monthly Report.
Government of Romania. (2024). Report on the Integration of Ukrainian Refugees in Romania, 2024. Retrieved from https://protectieucraina.gov.ro/1/analize-si-statistici/
Herbst, M. (2023). Education in Exile: Ukrainian Refugee Students in the Schooling System in Poland. European Journal of Education, 58(4), 575-594.
Ministry of Education Romania. (2023). Measures for the inclusion of Ukrainian refugee students. Alături de Ucraina! Retrieved from https://www.edu.ro/alaturi_de_Ucraina
Nazaruk, S., Czerniejewska, I., & Łuczaj, K. (2023). Opening Polish Schools to Ukrainian Refugee Children and Providing Them with Spiritual Support: Survey Results. Religions, 15(6), 651.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2019). The road to integration: Education and migration. Retrieved from https://www.oecd.org/content/dam/oecd/ en/publications/reports/2019/06/the-road-to-integration_cc693ded/d8ceec5d-en.pdf
Save the Children Romania. (2023). RAPORT Save the Children: Prietenii lăsați în urmă, animalele de companie de acasă, din Ucraina, și viitorul incert: cele mai mari griji ale copiilor ucraineni refugiați. Retrieved from https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/ 2023-11/raport-save-the-children-copii-ucraineni.pdf
UNHCR Romania. (2023). Ukraine Situation - Regional Refugee Response Plan for the Ukraine Situation - Final Report 2023. Retrieved from https://data.unhcr.org/ en/documents/details/106833
UNICEF Romania. (6 July 2024). Humanitarian Response for Children and Refugee Families Outside of Ukraine in Romania. Retrieved from https://www.unicef.org/ romania/reports/humanitarian-response-children-and-refugee-families-outside-ukraine-romania
World Health Organization. (2023). Mental health of refugees and migrants: risk and protective factors and access to care. Retrieved from https://iris.who.int/bitstream/ handle/10665/373279/9789240081840-eng.pdf?sequence=1
World Vision Romania. (2024). DEC2B project: Over 1,600 children received support last year. Retrieved from https://worldvision.ro/2024/09/12/dec2b-project-over-1600-children-received-support-last-year/