SITUATION OF CHILDREN FROM PLACEMENT CENTERS (CASE OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA)
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2023-2-744Cuvinte cheie:
copii în situații de risc, copii aflați în dificultate, marginalizare, discriminare, comportament dificil, plasamentul copiluluiRezumat
Articolul prezintă analiza unor rezultate privind cercetarea situației copiilor din centrele de plasament în baza studiului realizat de Asociația PRODOCS. Unii copii aflați în situații de risc cresc în 26 de centre de plasament din Republica Moldova. Profilul beneficiarilor centrelor de plasament îl constituie copii cu dizabilități severe, copii cu traume, copii cu comportament dificil, cu vârsta cuprinsă între patru și optsprezece ani. Separarea copilului de familia de origine, chiar dacă această nu este funcțională declanșează un șir de consecințe negative pe plan emoțional, cognitiv, social și fizic. Cele mai relevante probleme cu care se confruntă copiii din centrele de plasament sunt: lipsa afecțiunii părintești, dificultăți de învățare, deprinderi de viață insuficient dezvoltate, orientare vocațională limitată, subiecți ai discriminării și marginalizării, stimă de sine scăzută. Situațiile copiilor din 11 centre de plasament a fost analizată și studiată prin aplicarea metodelor de cercetare cantitative și calitative. Rezultatele cercetărilor arată faptul că abilitățile de comunicare, negociere și soluționarea de probleme le lipsesc copiilor, manifestându-se prin crize de furie, apatie sau pasivitate, agresivitate și atitudini disprețuitoare. Una din concluzii este că dificultățile de învățare ale copiilor nu sunt rezultatul întârzierii mintale sau deficiențelor senzoriale, ci sunt rezultatul factorilor de mediu și culturali.
Referințe
Badea, V. & Mitrofan L. (2004). Dimensiuni ale excluderii sociale. Colecția caiete experimentale, nr.24. SPER.
Bowlby, J. (1997). Attachment And Loss – Attachment. Vintage.
Bowlby, J. (1951). Maternal Care and Mental Health, Buletin of World Health Organisation.
Chiperi, N. (2015). Determinismul cauzal al copiilor institutionalizați. Conferința științifică internațională: Școala modernă: provocari și oportunități, p. 497-500, available at: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/497-500.pdf.
Dumbrăveanu, V., Ţăruș C., Triboi C. & Cheianu-Andrei, D. (2016). Psihosociologia relaţiei copil – profesionist în domeniul social. Bons Offices.
Dumitrana, M. (1998). Copilul instituționalizat. Didactică și pedagogică, B.A.
European Agency for Development in Special Needs Education (2009). Key Principles for Promoting Quality in Inclusive Education. Recommendations for Policy Makers.
Golu, F. & Ioniță C. (2009). Aspecte practice ale psihologiei copilului dezvoltarea personală ca program de educație alternativă. Colecția caiete experiențiale, nr. 31. SPER.
Hotărârea Guvernului Nr. 591/2017 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcționarea Serviciului social Centrul de plasament pentru copiii separați de părinți şi a Standardelor minime, pct.36. În: Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 04.08.2017, Nr. 277-288/708.
PRODOCS (2022). Dezvoltarea abilităților sociale copiilor și părinților aflaţi în situație vulnerabilă, available at: http://www.prodocs.md/wp-content/uploads/2023/01/Ghid-Dezvoltarea-abilit%C4%83%C8%9Bilor-sociale_PRODOCS_2023.pdf
Raportul statistic cu privire la copiii aflaţi în situaţie de risc şi copii separaţi de părinţi în anul 2021, available at: https://social.gov.md/wp-content/uploads/2022/10/Raport-CER-103_Copii-aflati-in-situatie-de-risc-si-copii-separati-de-parinti_-pentru-2021c-1.pdf.
Raportul biroului Național de statistică Situația copiilor în Republica Moldova în anul 2021, available at: https://statistica.gov.md/ro/situatia-copiilor-in-republica-moldova-in-anul-2021-9578_59431.html.
UNICEF (2022). Analiza situației copiilor și adolescenților din Moldova, available at: https://www.unicef.org/moldova/media/8356/file/Analiza%20situa%C8%9Biei%20copiilor%20%C8%99i%20adolescen%C8%9Bilor%20din%20Republica%20Moldova.pdf
USAID (2014). Including orphans and vulnerable children with disabilities in early childhood development programs, available at: https://encompassworld.com/wp-content/uploads/2018/03/aidstar-one_ecd-disability-tb.pdf