THE IMPORTANCE OF SEXUAL EDUCATION FOR YOUNG GENERATIONS
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2022-2-701Rezumat
Ca sintagmă, educaţia sexuală, oscilează între tabu şi dezinhibiţie între valori şi riscuri sociale, între generaţii tradiţionale şi generaţii actuale, generând multiple provocări domeniului educaţional. Semantica acestei sintagme crează serioase inhibiţii instituţiilor de educaţie care promovează etica şi demnitatea umană în procesul educational. Acestora li se adaugă valorile sociale şi culturale care delegă doar familiei rolul educaţiei sexuale. Analiza de faţă doreşte a argumenta înţelegerea şi rolul educaţiei sexuale pentru tinerele generaţii. În ultimele decenii, democraţia, drepturile omului cu accent pe emanciparea femeii, au influenţat cu certitudine mentalitatea şi comportamentul sexual al tinerelor generaţii. Acest comportament a adus cu sine şi riscuri medico sociale generând fenomene sociale noi, ca sarcini întâmplătoare, sarcini la adolescente, avort, familie monoparentală, boli cu transmitere sexuala etc. Aceste comportamente existau şi înainte de modernitate dar cu titlu de excepţii. Fenomenele sociale noi apărute ca urmare a lipsei de educaţie sexuală corectă şi a depăşirii de situaţie a familiei în comunicarea cu tinerii au stimulat crearea de servicii sociale care să vină în ajutorul lor. Cu toate acestea, statisticile arată că riscurile socio-medicale datorate lipsei educaţiei sexuale corecte a tinerilor, au înregistrat creşterea numărului de cazuri precum şi apariţia unor fenomene sociale noi: trafic de persoane acum asociat şi cu mediul digital, abuz sexual, pornografie infantilă, mame adolescente cu vârste sub 14 ani etc..Preocuparea profesioniştilor mediului social pentru diminuarea acestor fenomene a determinat evidenţierea necesităţii implicării instituţiilor educaţionale în formarea şi informarea avizată a tinerilor, tinând cont de particularităţile de vârstă, de dezvoltare şi maturizare psiho-socială dar şi prin utilizarea de metode specifice învăţării.
Referințe
Ceobanu, C. (2016). Reţelele de socializare și relaţiile intime [Social networks and intimate relationships]. In Boncu, Ș, Turliuc, M.N. (eds). Relaţiile Intime. Atracţie interpersonală și convieţuire în cuplu [Intimate Relationships. Interpersonal attraction and cohabitation] (pp. 61-67). Polirom, Iași.
Chevret-Measson, M. (2005). Sănătate sexuală [Sexual health]. In Brenot Philippe (Ed). Dicţionar de sexualitate umană [Dictionary of Human Sexuality]. Editura SEDCOM LIBRIS, Iași.
Dârţu, C., (2016). Influenţa pornografiei asupra relaţiilor intime [The influence of pornography on intimate relationships]. In Boncu, Ș, Turliuc, M. N. (eds). Relaţiile Intime. Atracţie interpersonală și convieţuire în cuplu (pp. 250-263). Polirom, Iași.
Fegert, J., Vitiello, B., Plener, P. & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: A narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 14 (1). Springer.
Ferroul Y. (2005). Sexualitate [Sexuality]. In Brenot Philippe (Ed). Dicţionar de sexualitate umană [Dictionary of Human Sexuality]. Editura SEDCOM LIBRIS, Iași.
Gavriluţă, C. (2021). Digital Identity. Scientific Annals of „Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi. (New Series) Sociology and Social Work Section.14(2), 45–54. https://doi.org/10.47743/asas-2021-2.
Gavriluţă, C. & Bortoș, S. (2020). UAICCrush - Love 2.0. A Study on Virtual Forms of Student Relationships. Bulletin of the Transilvania University of Braşov. VII. 13(62), 64-68. https://doi.org/10.31926/but.ssl.2020.13.62.3.7.
Godeanu, A. S. (2015). Manual de psihologia cuplului și a familiei [ Handbook of couple and family psychology]. Editura Sper, București.
Neamţu, C. (2016). Sexualitatea în relaţiile intime [Sexuality in intimate relationships]. In Boncu, Ș. &Turliuc, M.N, (Eds). Relaţiile intime. Atracţie interpersonală și convieţuire în cuplu[Intimate Relationships. Interpersonal attraction and cohabitation]. Editura Polirom, Iași.
Pereda, N. & Diaz-Faes, D.A. (2020). Family violence against children in the wake of COVID-19 pandemic: a review of current perspectives and risk factors. Child Adolescent Psychiatry Ment Healt 14, 40. Springer.
Pierce, C. (2019). Educaţia sexuală în era digitală [Sexuality education in the digital age]. Editura Trei, București.
Sava, I. N. (2022). Perspective contemporane asupra relaţiei de cuplu [Contemporary perspectives on the couple relationship]. Editura Pro Universitaria, București.
Law 191/2022 supplementing Law 272/2014 on the protection and promotion of children's rights, https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/256905, published in M.Of. no. 652/June 30, 2022. Available online on November 28, 2022.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0314_RO.pdf, European Parliament Resolution of 24 June 2021 on the situation of sexual and reproductive health and related rights in the EU, in the context of health women. Available online on 16.08.2022.
www.bzgaw-hocc.de, official website of the German Federal Center for Health Education, available online on 2.08.2022
Salvaţi copiii [Save the Children Organization]. (2022). Analiza privind situaţia mamelor și gravidelor sub 18 ani din zonele rurale defavorizate [Analysis of the situation of mothers and pregnant women under the age of 18 from disadvantaged rural areas]. Available at https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/9f/9f80c28c-2fb9-466a-9579-9ca68bdcee7f.pdf. Accessed on 2 novembre 2022.
The study Experienţa traumatică a copilului-vrăjmașul ascuns al familiei [The traumatic experience of the child-the hidden enemy of the family]. (2016). Available at https://copiisinguriacasa.ro/, official website of the Save the Children Project intended for children with parents working abroad.
The study În ajutorul copiilor singuri acasă [Helping children alone at home]. (2007). Available at https://copiisinguriacasa.ro/, official website of the Save the Children Project intended for children whose parents have gone to work abroad. Accessed on 2 novembre 2022.