“I AM LARGE, I CONTAIN MULTITUDES”: IDENTITY, ALTERITY AND THE TRANSITIONAL SELF
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-655Cuvinte cheie:
identitate și alteritate, autoprezentare, evaluare externă, apartenenţă, alter-ego, devenire.Rezumat
Ce este identitatea și ce ne face să fim ceea ce suntem? Conceptul de identitate s-a schimbat considerabil de-a lungul secolului trecut, subiectul aflându-se la intersecţia dintre naţiune, gen, ascensiunea multiculturalismului și istoria colonială. Deși ne naștem fără conștiinţă de sine și primul nostru punct de referinţă este lumea din afara noastră, navigarea existenţei implică o autoanaliză constantă și conștientizarea că orice încercare de a ne defini va avea ca rezultat interogaţii mai noi. Cu scopul de a oferi o îndrumare acestei căutări neobosite prin introducerea câtorva dintre conceptele cheie utilizate în cercetarea identităţii, prezenta lucrare abordează fluiditatea sinelui concentrându-se pe legătura identitate-alteritate și prin prioritizarea „devenirii” faţă de „fiinţă”. Identitatea este, astfel, mereu în schimbare și niciodată un dat; este un proces de tranziţie care oscilează între autoidentificare și identificarea făcută de ceilalţi, un puzzle ale cărui piese interconectate pot fi mutate și se pot schimba în sens.
Referințe
• Baumann, G. (1996). Contesting Culture: Discourses of Identity in Multi-Ethnic London. Cambridge University Press.
• Baumann, G. (1997). Dominant and Demotic Discourses of Culture: Their Relevance to Multi-Ethnic Alliances. In Werbner, P. and Modood, T. (Eds.), Debating Cultural Hybridity: Multicultural Identities and the Politics of Anti- racism. Zed.
• Camilleri, C. (1990). Strategies identitaires. P.U.F.
• Dubar, C. (2003). Criza identităţilor. Interpretarea unei mutaţii. Editura Ştiinţa.
• Freud, S. (1960). The Ego and the Id. W. W. Norton & Company, Inc.
• Goffman, E. (1956). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday.
• Liiceanu, G. (2011). Ce ne facem cu calul negru? Despre căderea în trup, dragoste şi ipocrizie (carte audio). Humanitas.
• MacIntyre, A. (1981). After Virtue: A Study in Moral Theory. Duckworth.
• Petrilli, S. & Ponzio, A. (2019). Identity and Alterity of the Text in Translation A Semioethic Approach. International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric, Vol. 3, No. 1, p.48.
• Pollock, D. (1995). Masks and the Semiotics of Identity. The Journal of the Royal Anthropological Institute, Vol. 1, No. 3, pp. 581-597.
• Putnam, F.W. (1989). Diagnosis and Treatment of Multiple Personality Disorder. Guilford Press.
• Scott, S. (2015). Negotiating Identity. Symbolic Interactionist Approaches to Social Identity. Polity Press.
• Snyder, M. (1974). Self-Monitoring of Expressive Behaviour. Journal of Personality and Social Psychology 30, pp. 526-537.
• Tajfel, H. (1978). Interindividual and intergroup behaviour. In Tajfel, H. (Ed.) Differentiation between groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic Press.
• Taussig, M. (1993). Mimesis and Alterity. Routledge.
• Zavalloni, M. & Luis-Guerin, C. (1984). Identitésociale et conscience. Introduction á L’ego-écologie. Les Press de L'Universite de Montreal.