“I AM LARGE, I CONTAIN MULTITUDES”: IDENTITY, ALTERITY AND THE TRANSITIONAL SELF

Autori

  • GABRIELA IOANA MOCAN Dr. Gabriela Mocan, Assistant Lecturer. Department of Modern Languages and Business Communication, Faculty of Economics and Business Adminstration, Babeș- Bolyai University. Cluj Napoca

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-655

Cuvinte cheie:

identitate și alteritate, autoprezentare, evaluare externă, apartenenţă, alter-ego, devenire.

Rezumat

Ce este  identitatea  și ce ne  face să fim ceea ce suntem?  Conceptul  de identitate  s-a schimbat  considerabil  de-a  lungul  secolului  trecut,  subiectul  aflându-se  la  intersecţia dintre naţiune, gen, ascensiunea multiculturalismului  și istoria colonială. Deși ne naștem fără conștiinţă  de sine și primul nostru  punct de referinţă este lumea din afara noastră, navigarea existenţei implică o autoanaliză constantă și conștientizarea că orice încercare de a ne defini va avea ca rezultat interogaţii  mai noi. Cu scopul de a oferi o îndrumare acestei căutări  neobosite  prin  introducerea  câtorva  dintre  conceptele cheie utilizate  în cercetarea  identităţii,  prezenta  lucrare  abordează fluiditatea  sinelui concentrându-se  pe legătura  identitate-alteritate și prin  prioritizarea  „devenirii” faţă de „fiinţă”. Identitatea este, astfel, mereu  în schimbare  și niciodată  un  dat; este  un  proces  de tranziţie  care oscilează între autoidentificare și identificarea făcută de ceilalţi, un puzzle ale cărui piese interconectate pot fi mutate și se pot schimba în sens.

Referințe

• Baumann, G. (1996). Contesting Culture: Discourses of Identity in Multi-Ethnic London. Cambridge University Press.

• Baumann, G. (1997). Dominant and Demotic Discourses of Culture: Their Relevance to Multi-Ethnic Alliances. In Werbner, P. and Modood, T. (Eds.), Debating Cultural Hybridity: Multicultural Identities and the Politics of Anti- racism. Zed.

• Camilleri, C. (1990). Strategies identitaires. P.U.F.

• Dubar, C. (2003). Criza identităţilor. Interpretarea unei mutaţii. Editura Ştiinţa.

• Freud, S. (1960). The Ego and the Id. W. W. Norton & Company, Inc.

• Goffman, E. (1956). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday.

• Liiceanu, G. (2011). Ce ne facem cu calul negru? Despre căderea în trup, dragoste şi ipocrizie (carte audio). Humanitas.

• MacIntyre, A. (1981). After Virtue: A Study in Moral Theory. Duckworth.

• Petrilli, S. & Ponzio, A. (2019). Identity and Alterity of the Text in Translation A Semioethic Approach. International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric, Vol. 3, No. 1, p.48.

• Pollock, D. (1995). Masks and the Semiotics of Identity. The Journal of the Royal Anthropological Institute, Vol. 1, No. 3, pp. 581-597.

• Putnam, F.W. (1989). Diagnosis and Treatment of Multiple Personality Disorder. Guilford Press.

• Scott, S. (2015). Negotiating Identity. Symbolic Interactionist Approaches to Social Identity. Polity Press.

• Snyder, M. (1974). Self-Monitoring of Expressive Behaviour. Journal of Personality and Social Psychology 30, pp. 526-537.

• Tajfel, H. (1978). Interindividual and intergroup behaviour. In Tajfel, H. (Ed.) Differentiation between groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic Press.

• Taussig, M. (1993). Mimesis and Alterity. Routledge.

• Zavalloni, M. & Luis-Guerin, C. (1984). Identitésociale et conscience. Introduction á L’ego-écologie. Les Press de L'Universite de Montreal.

Fișiere adiționale

Publicat

2021-12-29