NINTH GRADE STUDENTS' PERCEPTIONS OF ADMISSION, CAREER PATH AND SUCCESS IN LIFE. CASE STUDY REGARDING THE FIRST DUAL VOCATIONAL SCHOOL IN ALBA COUNTY

Autori

  • BOGDAN-NICOLAE MUCEA PhD student of Doctoral School of Sociology, University of Bucharest and Associate University Assistant in the Department of Social Sciences “1 Decembrie 1918” University of Alba Iulia, Romania

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-1-633

Cuvinte cheie:

educație, învățământ profesional dual, admitere, consiliere și orientare, dezvoltare profesională, carieră, rută profesională

Rezumat

Alegerea carierei și a rutei profesionale este una foarte importantă și dificilă pentru foarte mulți dintre tinerii absolvenți ai școlii gimnaziale, cu atât mai mult cu cât foarte puțini dintre elevii din școlile românești beneficiază de consiliere și orientare personală și profesională pe parcursul anilor de studii gimnaziali sau în perioada imediat premergătoare înscrierii în ciclul liceal sau profesional. În acest sens, chiar dacă în multe județe se organizează evenimente în care fiecare școală își promovează oferta educațională, după încheierea procesului de admitere și înmatricularea elevilor, se pune prea puțin accentul pe motivele care i-au determinat pe absolvenții de gimnaziu să aleagă o anumită instituție de învățământ. Acest studiu realizat într-un liceu tehnologic din județul Alba surprinde exact acest aspect, scoțând totodată în evidență percepția elevilor despre reușita în viață, consilierea și orientarea profesională, precum și factorii considerați de aceștia ca fiind determinanți în reușita școlară și profesională. Aceasta unitate de învățământ nu a fost aleasă aleator, aici funcționând prima școală profesională duală din județul Alba și printre primele de acest tip din țară.

Referințe

Achiri, I. (2014). Reconceptualizarea învăţământului liceal: aspecte de politici educaţionale. In conference: Eficientizarea învăţământului – vector al politicilor educaţionale moderne, Chişinău, Moldova, 11-12 decembrie 2014, 178-182, available at: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/178-182_11.pdf (accesed: 07.03.2021).

Alexandrescu, P. (2009). Starea actuală a educației și a învățământului în România. Revista Română de Sociologie, serie nouă, anul XX (5-6), 495-510.

Axinte, R. (2018). Modelul constructivist de consiliere și percepția elevilor asupra carierei, Revista de Pedagogie/Journal of Pedagogy, LXVI (2), 139-160.

Clenciu, A-D. (2016). Stadiile, strategiile și eficiența carierei/Stages, strategies and efficiency of the career. Annals of „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu, Educational Science series, Nr. 1, 34-44.

Gheba, A. (2018). Admiterea la liceu în România: o analiza din perspectiva mecanismelor de repartizare. Sfera Politicii, nr. 3-4 (197-198), 102-126.

Hatos, A. (2008). Impactul segregării și diferențierii asupra performanțelor școlare ale elevilor din clasele 10-12. O analiză multinivel. Calitatea Vieţii, XIX (1-2), 141-158.

Ion, E. (2015). Factori motivaționali în opțiunea educațională și profesională a absolvenților de gimnaziu/Motivational factors for secondary school graduates’ educational and professional options. . Annals of”Constantin Brâncuşi” University of din Târgu Jiu, Educational Science series, Nr. 4, 18-28.

Jigău, M. (2009). Formarea profesională continuă în România. Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.

Ministerul Educației și Cercetării. https://www.edu.ro/etichete/învățământ-dual

Samoilă, M-E. (2011). Educational dimensions for active citizenship and volunteering in multicultural societies. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University Press, Vol 4, No 1, Sociology and Social Work - Tom IV, 57-66.

Fișiere adiționale

Publicat

2021-07-26