EDUCATION AS A TOOL FOR TRANSITION TO MOTHERHOOD: A DEMOGRAPHIC PERSPECTIVE

Autori

  • Roxana-Mihaela Vasiliu PhD, social relationships specialist; Fundația World Vision Romania, Iași-Vaslui, Romania

Cuvinte cheie:

rata fertilității, nivel de educație, comportament reproductiv, rata de înlocuire a generațiilor

Rezumat

Societățile moderne se confruntă cu importante provocări de ordin demografic. Creșterea calității vieții, emanciparea femeii, accesul la educație, la servicii medicale și mijloace contraceptive, amânarea vârstei la prima căsătorie, migrația, constituie doar câteva din aspectele care influențează comportamentul reproductiv. După cum arată statisticile oficiale, ratele de fertilitate au scăzut considerabil în ultimele decenii, generând în mai multe spații – în special în țările cu un grad mai ridicat de dezvoltare, cifre sub nivelul de înlocuire a generațiilor. Acest lucru este vizibil și în România, mai ales începând cu anii 90, când ratele de fertilitate s-au diminuat semnificativ. Redresarea acestor cifre nu reprezintă însă un proces de scurtă durată, dincolo de intervențiile de ordin socio-economic fiind necesare schimbări de atitudine privind dimensiunea familiei. Scopul acestui articol este de a analiza relația dintre nivelul de educație al femeilor și ratele de fertilitate din spațiul românesc, având la bază o analiză descriptivă a datelor obținute la ultimele recensăminte ale populației (2002 și 2011). Totodată, articolul își mai propune să aducă în atenție o serie de abordări teoretice privind legătura dintre educație și dimensiunea familiei, precum și o serie de date generale despre evoluția fertilității la nivel internațional, european și național.

Fișiere adiționale

Publicat

2019-01-16