OCCUPATIONAL INTEGRATION OF PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITIES, CASE STUDY "PENTRU VOI" NGO, TIMISOARA

Autori

  • Marius Vasiluță-Ștefănescu PhD in Sociology, Department of Sociology, Faculty of Sociology and Psychology, West University of Timişoara, Romania, Address: Bvd. Pârvan Nr.4, Timisoara, Romania, Phone 0040723005424

Cuvinte cheie:

organizații neguvernamentale Timiș, persoane cu dizabilități, modele de bună practică, intervenții integrate, integrarea ocupațională a grupurilor vulnerabile

Rezumat

Lucrarea noastră se fundamentează pe o cercetare sociologică empirică privind analiza efectelor intervențiilor de succes cuprinse în procesul de integrare ocupațională a persoa-nelor din grupuri vulnerabile, grupul țintă fiind reprezentat de persoanele cu dizabilități intelectuale din Timișoara. Metodologic, aparatul teoretic operaţionalizează concepte pre-cum model de succes, beneficiari, organizație principală, organizații partenere, intervenție, implementare intervenție, rezultate și sustenabilitate intervenție, modele de bună practică. Metodologia utilizată a fost calitativă, cu accent pe studiile de caz. Metodele utilizate au fost observaţia sociologică (directă neparticipativă, analiza documentelor) și interviul individual direct semi-structurat. Aportul aplicativ al acestei cercetări se reflectă în analiza oportunităților privind replicarea modelelor de succes prin integrarea la nivelul politicilor și practicilor din domeniu, a factorilor care generează intervențiile de succes în procesul de integrare ocupațională a grupurilor vulnerabile. Ipoteza generală, care ghidează întreg demersul explorator, susține că există un stoc al modelelor de succes rezultate ca urmare a intervențiilor sociale utilizate de către actorii direct implicați în procesul de integrare ocu¬pa-țională a grupurilor vulnerabile, cu potențial de replicare interinstituțională în domeniu la nivel național. Principalele rezultate surprind impactul intervențiilor la nivelul beneficia¬rilor, sustenabilitatea intervențiilor, principalele provocări privind sustenabilitatea, planuri de viitor și propuneri legislative pentru multiplicarea intervențiilor, plecând de la o serie de interviuri semistructurate realizate cu beneficiari ai serviciilor și angajați ai organizației neguvernamentale “Pentru Voi” din Timișoara. Prezenta cercetare poate fi continuată prin extinderea universului populației, incluzând familiile persoanelor cu dizabilități intelectuale în procesul de integrare profesională a acestora.

Referințe

Buys, N., Tilbury, C., Creed, P., & Crawford, M. (2011). Working with youth in-care: implications for vocaţional rehabilitation practice. Disability and Rehabilitation, 33(13-14), 1125-1135.

Chelcea, S. (1998). Chestionarul sociologic. In: Chelcea, S., Marginean I., Cauc, I. Cercetarea sociologică. Destin, Deva, 175-267.

Goian, C. (2010). Zece categorii de inconsecvențe semantice prezente în limbajul asistenței sociale din spațiul românesc. Revista de Asistenţă Socială, 1, 79-90.

Goian, C., Vasiluță-Ștefănescu, M. (2013). Profesionalizarea prin intermediul masteratului în economie socială– dimensiune a parteneriatului între comunităţi, mediul de afaceri şi cel educaţional universitar. Revista de Economie Socială, II(5), 175-187.

Goian, C., Vintilă, M., & Bucur, V.M. (2012). Analysis of Terminology Usage for Roma People Among Social Work Professionals in Romania. Social Research Reports, 22, 5-27.

Păşcuţă, I. (2001). Metodologia cercetării sociologice. Ed. Eurostampa, Timişoara.

Rotariu, T. and Iluţ, P. (1997). Ancheta sociologică şi sondajul de opinie. Polirom, Iaşi.

Stănescu, S. M. (coord.), Asiminei R., Vîrjan, D. (2013). Raport de recomandări al eco-nomiei sociale. România 2013 Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare România.

Vlaicu, L., & Bălăuţă, D.S. (2017). Perceptions of Actors Involved in Social Work Field Placement at the West University of Timisoara. Revista de Asistență Socială [Social Work Review], 2, 53-60.

Vlaicu, L., Fulop, D., & Bălăuță, D.S. (2017). The Language of Social Work – Comparative Study Between Romanian and American Terminology. Agora Psycho-Pragmatica, 11(2), 111-115.

Teșliuc, E., Grigoraș, V. and Stănculescu, M. S. (2015) Atlasul Zonelor Rurale Margi-nalizate și al Dezvoltării Umane Locale din România, București: Banca Mondială.

Winn, S. & Hay, I. (2009). Transition from school for youths with a disability: issues and challenges, Disability & Society, 24:1, 103-115.

Zamfir, C. (coordinator) 2001, Poverty in Romania: causes, anti-poverty polcies, recommendations for action, United Nations Development Programme, Bucharest.

Zamfir, C., Stoica, L., Stănculescu, M. S. (2007) Proiectarea dezvoltării sociale. Capacitatea instituțiilor, ICCV Academia Română, București.

Zamfir, C. and Vlăsceanu, L., (coord.) (1993). Dicţionar de sociologie, Ed. Babel, Bucureşti.

Internet

https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_sampling, pagină accesată în data de 11.01.2018

http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/protectie_sociala/DPPD/2014-01-31_Strategie_DPPD-2014-2020.pdf, pagină accesată în data de 11.01.2018

Fișiere adiționale

Publicat

2018-07-31