THERAPEUTIC STORIES BETWEEN EVALUATION AND INTERVENTION IN FAMILY AND CHILD SOCIAL WORK
Cuvinte cheie:
povestea vieții, povești terapeutice, asistență socialăRezumat
Lucrarea își propune să aducă în atenție poveștile, ca alternativă în intervenția din asistența socială printr-o prezentare a poveștilor ca instrument de evaluare, tehnică de intervenție, modalitate de creare a atmosferei terapeutice și, nu în ultimul rând, liant în schimbare. Fiecare poveste are o „morală” care se transmite în diferite moduri, uneori este vizibilă, alteori este deghizată, ascunsă, iar alteori abia insinuată. Această valoare a poveștilor face ca ele să poată fi folosite în asistenţa socială a familiei și a copilului cu rol explorator, de înţelegere a unei situaţii, de descriere a unui proces parcurs de familie și copil, sau pe care aceștia urmează să îl parcurgă, sau de găsire a unei soluții pentru o situație particulară. Poveștile trebuie adaptate situației de viață a copilului şi familiei putând fi utilizate în procesul de adopţie, pentru a explica unui copil ce înseamnă adopția, sau pentru a dezvălui adopția; în procesul de asistenţa maternală, pentru a arăta rolul familiei de plasament şi al familiei biologice; în procesul de plasament în unități de ocrotire sau atunci când copilul traversează momente conflictuale.Referințe
Atkinson, R. (2006). Povestea vieții. Interviul. Editura Polirom, Iași.
Bădescu, I. (2014). Metodologia cercetării calitative. Interviul gen „povestea vorbii”. Despre metodele Noologiei. Sociologia azi, Revista Institutului de Sociologie al Academiei Române. Available at:
Burns, G.W. (2011). 101 povești vindecătoare pentru copii și adolescenți. Folosirea metaforelor în terapie. Editura TREI, București.
Burns, G.W. (2012). 101 povești vindecătoare pentru adulți. Folosirea metaforelor în terapie. Editura TREI, București.
Burns, G.W. (2016). Vindecarea prin povești. Culegere de cazuri destinată folosirii metaforelor terapeutice. Editura TREI, București.
Cashdan, S. (2009). Vrăjitoarea trebuie să moară. Psihologia basmului. Editura TREI, București.
Carr, A. (2006). Family Therapy. Concepts, Process and Practice. 2nd Edition, John Wiley and Sons Ltd., UK.
Dafinoiu, I. (2000). Elemente de psihoterapie integrativă. Editura Polirom, Iaşi.
Huber, W. (1997). Psihoterapiile. Terapia potrivită fiecărui pacient. Editura Ştiinţă şi Tehnică, București.
Irimescu, G. (2009). New and old approaches in social assistance and families’ therapies practice. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, II.
Irimescu, G. (2008). Interventioning in family crises. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, I.
Mitrofan, I. (ed.) (1997). Psihoterapia experienţială. O paradigmă a autorestructurării şi dezvoltării personale. Editura Info Medica, București.
Pașca, M.D. (2004). Povestea terapeutică. Editura Ardealul, Mureș.
Peseschkian, N. (2005). Poveşti orientale ca instrumente de psihoterapie. Editura TREI, București.
Peseschkian, N. (2007). Psihoterapie pozitivă. Teorie şi practică. Editura TREI, București.
Peseschkian, N. (2009). Psihoterapia vieţii cotidiene. Editura TREI, București.
Rădoi, M., Irimescu, G. (2017). Training in Social Work. An analysis from the perspective of students within Alexandru Ioan Cuza Iasi. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, X(1).
Rubin, A.J. (2009). Art-terapia. Teorie şi tehnică. Editura TREI, București.
Santagostino, P. (2008). Cum să te vindeci cu o poveste. Editura Humanitas, București.