THERAPEUTIC STORIES BETWEEN EVALUATION AND INTERVENTION IN FAMILY AND CHILD SOCIAL WORK
Keywords:
life story, therapeutic stories, social workAbstract
The paper proposes to unravel stories as an alternative method in social work interven-tion by featuring stories as an instrument of evaluation, an intervention technique, a way of creating a therapeutic atmosphere and, not least, as a linchpin for change. Each story has a “moral” conveyed in various ways; sometimes it is visible, some other times it is disguised or barely insinuated. This value of stories makes them usable in family and child social work: they have an exploratory role, of understanding a situation, of describing a process experienced by families and children or that they will experience, or of finding a solution for a particular situation. Stories must be adapted to the life situation of child and family; they may even be used in the adoption process, to explain to a child what adoption means. They may also be used in the field of foster care, to show the role of foster families and of the biological family, in the process of placing a child in a foster care centre. They may also be used when a child experiences conflicting moments.References
Atkinson, R. (2006). Povestea vieții. Interviul. Editura Polirom, Iași.
Bădescu, I. (2014). Metodologia cercetării calitative. Interviul gen „povestea vorbii”. Despre metodele Noologiei. Sociologia azi, Revista Institutului de Sociologie al Academiei Române. Available at:
Burns, G.W. (2011). 101 povești vindecătoare pentru copii și adolescenți. Folosirea metaforelor în terapie. Editura TREI, București.
Burns, G.W. (2012). 101 povești vindecătoare pentru adulți. Folosirea metaforelor în terapie. Editura TREI, București.
Burns, G.W. (2016). Vindecarea prin povești. Culegere de cazuri destinată folosirii metaforelor terapeutice. Editura TREI, București.
Cashdan, S. (2009). Vrăjitoarea trebuie să moară. Psihologia basmului. Editura TREI, București.
Carr, A. (2006). Family Therapy. Concepts, Process and Practice. 2nd Edition, John Wiley and Sons Ltd., UK.
Dafinoiu, I. (2000). Elemente de psihoterapie integrativă. Editura Polirom, Iaşi.
Huber, W. (1997). Psihoterapiile. Terapia potrivită fiecărui pacient. Editura Ştiinţă şi Tehnică, București.
Irimescu, G. (2009). New and old approaches in social assistance and families’ therapies practice. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, II.
Irimescu, G. (2008). Interventioning in family crises. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, I.
Mitrofan, I. (ed.) (1997). Psihoterapia experienţială. O paradigmă a autorestructurării şi dezvoltării personale. Editura Info Medica, București.
Pașca, M.D. (2004). Povestea terapeutică. Editura Ardealul, Mureș.
Peseschkian, N. (2005). Poveşti orientale ca instrumente de psihoterapie. Editura TREI, București.
Peseschkian, N. (2007). Psihoterapie pozitivă. Teorie şi practică. Editura TREI, București.
Peseschkian, N. (2009). Psihoterapia vieţii cotidiene. Editura TREI, București.
Rădoi, M., Irimescu, G. (2017). Training in Social Work. An analysis from the perspective of students within Alexandru Ioan Cuza Iasi. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University, Social work Series, X(1).
Rubin, A.J. (2009). Art-terapia. Teorie şi tehnică. Editura TREI, București.
Santagostino, P. (2008). Cum să te vindeci cu o poveste. Editura Humanitas, București.