SIMULATED IDENTITY [RE]CONSTRUCTION IN RECRUITMENT AND SELECTION PROCESSES. LYING IN THE JOB INTERVIEW

Autori

  • Mihaela AVRAM MA student at Communitarian Security and Violence Control, Sociology and Social Work Department, Faculty of Philosophy and Social-Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania
  • Adrian-Lucian LUPU Associate professor PhD, Department of Sociology and Social Work, Faculty of Philosophy and Social Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania

Cuvinte cheie:

interacțiune socială, minciuna, perspectiva dramaturgică, managementul impresiei, interviu de angajare

Rezumat

În cadrul acestui articol, interviul de angajare este văzut ca o formă de interacțiune socială din perspectiva dramaturgică a lui Goffman, în cadrul căreia candidatul și recrutorul utilizează tactici ale managementului impresiei. Cei doi actori sociali se angajează într-un proces de management al impresiei reciproc, cu încercări din ambele părți de a crea impre¬sii pozitive și de a se influența reciproc pentru a obține rezultatele dorite. Un candidat sau un recrutor poate folosi mai multe tactici ale managementului impresiilor (tactici nonver¬bale, verbale, asertive, defensive, oneste sau inselatoare). Toți candidații intervievați au utilizat o formă a managementului impresiei în cadrul interviurilor de angajare la care au participat, susținând faptul că datorită utilizării unor tactici fie ele oneste, fie inselatoare, au fost percepuți ca fiind mai competenți și mai potriviți pentru un anumit loc de muncă. Deși utilizarea managementului impresiei de către recrutori în cadrul interviurilor de angajare a fost un subiect neglijat de către literatura de specialitate, cercetarea de față a dovedit prezența acestui fenomen în realitatea socială și necesitatea aprofundării acestuia, folosind metodologii specifice.

Referințe

Babbie, E. (2010). Practica cercetării sociale. Polirom, Iași.

Bangerter, A., Roulin, N., König, C.J. (2012). Personnel selection as a signaling game. Journal of Applied Psychology, 97, 719-738.

Barrick, M.R., Shaffer, J.A., DeGrassi, S.W. (2009). What you see may not be what you get: Relationships among self-presentation tactics and ratings of interview and job performance. Journal of Applied Psychology, 94, 1394.

Bolino, M.C., Turnley, W.H. (1999). Measuring impression management in organiza-tions: A scale development based on the Jones and Pittman taxonomy. Organizational Research Methods, 2, 187-206.

Delery, J., Kacmar, K. (1998). The influence of applicant and interviewer characteristics on the use of impression management. Journal of Applied Social Psychology, 28, 1649-1669.

DePauolo, B.M., Lindsay, J.J., Malone, B.E., Muhlenbruck, L., Charlton, K., Cooper, H. (2003), Cues to deception. Psychological Bulletin, 129, 74-118.

Ellis, A.P., West, B.J., Ryan, A.M., DeShon, R. (2002). The use of impression manage-ment tactics in structured interviews: A function of question type? Journal of Applied Psychology, 87, 1200-1208.

Fleming, P., Zyglidopoulos, S.C. (2008). The Escalation of Deception in Organization. Journal of Business Ethics, 81, 837-850.

Fletcher, C., Lopes, J. (2004). Fairness of Impression Management in Employment Interviews: A Cross-Country Study of the Role of Equity and Machiavellianism. Social Behavior and Personality, 32(8), 747-768.

Glaser, B.G., Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. New Jersey.

Goffman, E. (2007). Viața cotidiană ca spectacol (ed. 2nd). Comunicare.ro, București.

Lefter, V., Deaconu, A., Manolescu, A. (2012). Managementul resurselor umane. Pro Universitaria, București.

Leary, M.R., Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Journal of Personality and Social Psychology, 107(1), 34-47.

Levashina, J., Campion, M.A. (2006). A Model of Faking Likelihood in the Employ-ment Interview. International Journal of Selection and Assessment, 14(4), 299-316.

Lewis, M.A., Neighbors, C. (2005). Self-determination and the use of self-presentation strategies. The Journal of Social Psychology, 145, 469-489.

Rosenfeld, P. (1997). Impression Management, Fairness, and the Employment Interview. Journal of Business Ethics, 16, 801-808.

Roulin, N., Krings, F., Binggeli, S. (2016). A dynamic model of applicant faking. Organizational Psychology Review, 6, 145–170.

Schlenker, B.R. (1980). Impression Management: The self-concept, social identity, and relations. CA: Brooks/Cole, Monterey.

Schneider, D.J. (1981). Tactical-self-presentations: Toward a broader conception. In J. T. Tedeschi, Impression management theory and social psychological research. Academic Press, New York, 23-40.

Schneider, L., Powel, D.M., Roulin, N. (2015), Cues to Deception in the Employment Interview, International Journal of Selection and Assessment, 23(2), 182-190.

Stevens, C.K., Kristof, A.L. (1995). Making the Right Impression: A Field Study of Applicant Impression Management During Job Interviews. Journal of Applied Psychology, 50(5), 587-606.

Turnley, W.H., Bollino, M.C. (2001). Achieving desired images while avoiding undesired images: Exploring the role of self-monitoring in impresiion management. Journal of Applied Psychology, 86, 351-360.

Fișiere adiționale

Publicat

2017-12-22

Număr

Secțiune

ARTICLES