HUMAN RESOURCES STRATEGY IN EUROPEAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Autori

  • Romeo ASIMINEI Associated Professor PhD, Department of Sociology and Social Work, Faculty of Philosophy and Social-Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania
  • Conțiu Tiberiu ȘOITU Professor PhD, Department of Sociology and Social Work, Faculty of Philosophy and Social-Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania
  • Ruxandra CIULU Associated Professor PhD, Department of Management, Marketing and Business Admi-nistration, Faculty of Economics and Business Administration, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania
  • Elena FELICE Head of Department of Research and Project Management, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania

Cuvinte cheie:

resurse umane, instituții de învățământ superior, internaționalizare, cercetare

Rezumat

Ultimele două decade ale istoriei Europei sunt caracterizate de o mobilitate fără prece-dent a tuturor tipurilor de resurse, inclusiv a cunoștințelor, dar și a resurselor umane din instituțiile de învățământ superior. În esență, mobilitatea resurselor umane din instituțiile de învățământ superior este o expresie a unui amplu proces de internaționalizare. Interna-țio¬nalizarea universităților europene este nu doar un efect direct al globalizării, ci și un răspuns instituțional oferit competiției globale. Necesitatea oferirii unor răspunsuri articu-late oportunităților și imperativelor globalizării a determinat atât universitățile, cât și insti-tuțiile transnaționale europene, să elaboreze politici care să conducă la creșterea competiti-vității în sectorul educațional. Carta europeană a cercetătorilor şi Codul de conduită pentru recrutarea cercetătorilor urmăresc să asigure aceleași drepturi și obligații cercetă-torilor și cadrelor didactice din instituțiile de cercetare și învățământ european. Acest articol prezintă rezultatele unui studiu longitudinal, desfășurat în două etape (2012 și 2017) în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Studiul a urmărit evaluarea gradului de implementare a principiilor cartei și codului în politicile și practicile din perspectiva cadrelor didactice și cercetătorilor universității.

Referințe

”Alexandru Ioan Cuza” University of Iași (2017). The European Charter for Re-searchers and The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers.

http://www.uaic.ro/cercetare/carta-europeana-cercetatorului-si-codul-de-conduita-pentru-recrutarea-cercetatorilor/

EURAXESS (2005). The European Charter for Researchers.

https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/charter/european-charter

EURAXESS (2005). The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers.

https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/charter/code

EURAXESS (2011). The Human Resources Strategy for Researches.

https://euraxess.ec.europa.eu/useful-information/policy-library

EURAXESS (2014). Open, Transparent and Merit-based Recruitment of Researchers.

https://cdn1.euraxess.org/sites/default/files/policy_library/otm-r-finaldoc_0.pdf

Fișiere adiționale

Publicat

2017-12-22

Număr

Secțiune

ARTICLES