SCHOOL-FAMILY PARTNERSHIP IN THE PREVENTION OF ADDICTIVE BEHAVIOUR IN ADOLESCENTS

Autori

  • Mihaela RADOI Associate Professor, Department of Sociology and Social Work, Faculty of Philosophy and Social-Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Carol I 11, 700506, Iaşi, Romania tel. 0745953809

Cuvinte cheie:

, școală, familie, consum de substanțe, factori de risc, factori protectivi, intervenție.

Rezumat

În societatea contemporană se apreciază tot mai mult efectele benefice ale participării active a părinţilor în viaţa şcolii. Numeroase cercetări au pus în evidenţă aspectul deter¬mi-nant al calităţii interacţiunii dintre părinți și copii, părinți/familie şi şcoală asupra educaţiei copiilor (Irimescu, 2010). În România, conform Legii educației naționale nr. 1/2011, părinții sunt considerați parteneri principali și beneficiari ai procesului de învățământ. Studiul se bazează pe analiza a 60 de interviuri realizate cu profesori diriginţi din liceele municipiului Iași. Temele de discuție au fost axate pe următoarele aspecte: consumul de substanțe, frecvenţa consumului, vârsta de debut, locaţii de consum, asocierea cu caracteristicile socio¬demografice (sex şi vârstă, nivel de şcolarizare, mediul de rezidenţă şi situaţia fami¬lială), influenţa factorilor de risc şi de protecţie (accesibilitatea şi disponibilitatea drogului, consumul în cadrul familiei şi atitudinea părinţilor faţă de consumul copiilor, autoritatea părinţilor şi implicarea acestora în educaţia copiilor, influenţa anturajului, relaţia cu şcoala/ colegii, implicarea în activităţile şcolare şi extraşcolare de petrecere a timpului liber, cunoştin¬ţele despre droguri, percepţia consecinţelor urmare a consumului şi opinii cu privire la consumul de droguri). Studiul aduce în atenție dificultățile pe care profesorii le întâmpină în relația cu familia elevului consumator de substanțe dar și o ambivalență a acestora în cazurile în care se impune intervenția. Putem vorbi de o externalizarea a pro¬blemei consumului de substanțe din spațiul școlar şi chiar de o acceptare tacită a unor comportamente (asociate consumului) din partea profesorilor.

Referințe

Abraham, D. (ed.), Abraham, A., Dalu, A.M., Fierbinteanu, C., Marcovici, O., Mitulescu, S., Plaeşu, A., Sufaru, I. (2013). Situaţia adolescenţilor din România.

http://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Studiu-privind-situatia-adolescentilor-din Romania.pdf.

ANA (2013). Raport naţional privind situaţia drogurilor. Noi evoluţii, tendinţe şi informaţii detaliate cu privire la temele de interes european.

http://www.ana.gov.ro/rapoarte%20nationale/RN_2013.pdf

ANA (2014). Raport naţional privind situaţia drogurilor. România Noi evoluţii şi tendinţe. http://www.ana.gov.ro/rapoarte%20nationale/RO_RN_2014.pdf

Bernard, B. (1991). Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school, and community. Western Center for Drug Free Schools and Communities/Northwest Regional Educational Laboratory. (Oregon: NWRE,

http://www.hopeworks.org/formation/documents/FosteringResiliency.pdf

Blas, E. and Kurup, A.S. (2010). Equity, Social determinants and public health programmes. Geneva: World Health Organization.

http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241563970_eng.pdf

EMCDDA (2012). The 2011 ESPAD Report – Substance Use Among Students in 36 European countries, Luxemburg, EU Office for Publications, 2012.

EMCDDA. (2012). The state of the Drugs Problem in Europe.

www.emcdda.europa.eu/.../att_190854_RO_TDAC12001ROC_.pdf .

EMCDDA. (2014). European Drug Report. Trends and Developments.

www.emcdda.europa.eu/...cfm/att_228272_RO_TDAT14001RON.pdf.

Hawkins, J.D., Catalano R.F. and Miller, J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood: implications for substance abuse prevention. Psychological Bulletin, 112(1), 64-105.

Ionescu, I, Spitz, E, Bucki, B, Chau, N, Baumann, M. (2014). Physical And Mental Health, Substance Abuse And Preventive Behaviour: Disparities Between Central/ Eastern Versus Western European First-Year University Students In Social Sciences (Health Behaviour Patterns Of Students). Scientific Annals of ”Alexandru I. Cuza” University Iași, new series, Sociology and Social Work, 7(1).

http://anale.fssp.uaic.ro/index.php/asas/article/view/16.

Irimescu, G., (2010). Parentality. Parentification. Parenting. Parent. The 4 p in relation to the emotional development of children. Scientific Annals of ”Alexandru I. Cuza” University Iași, new series, Sociology and Social Work, 3(1).

http://anale.fssp.uaic.ro/index.php/asas/article/view/172/128

Mionel, V. (2011). Prospecţii teoretice asupra efectelor negative ale procesului dese­gregare urbană. Revista Transilvană de Ştiinţe Administrative, 1(28), 100-120.

National Education Law, 2011, http://www.edu.ro/index.php/legaldocs/14847

Olaio, A. (2001). Theoretical Models and drug use prevention. In Mendes, F., Relvas, A., P., Olaio, A., Rovira, M., Broyer, G., Pietralunga, S., Borhn, K. and Recio, J.L. (eds.), Family: the challenge of prevention of drug use, IREFREA, Palma de Mallorca.

Fișiere adiționale

Publicat

2016-07-06