PRACTICAL ASPECTS OF THE INTERVENTION ON CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Autori

  • Mihaela GRASU Postdoctoral fellow, Faculty of Philosophy and Social-Political Sciences, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi

Cuvinte cheie:

autism, metode de intervenție în autism, munca în echipă, parteneriatul cu părinții, cercetare calitativă

Rezumat

Autismul este o tulburare complexă, ce afectează mai multe paliere ale dezvoltării psi-hice de aceea necesită o intervenție complexă și multidisciplinară. Autismul începe să devină o tulburare din ce în ce mai frecventă și în România, ceea ce a impus crearea de servicii în care să se intervină prin metode specifice. Acest articol își propune să analizeze dificultățile cu care se confruntă specialiștii care lucrează cu copii cu tulburări din spectrul autist (TSA), dar și soluțiile care funcționează. Metodologia de cercetare aleasă este una calitativă, respectiv o anchetă de teren pe bază de interviuri semi-structurate în două orga-nizații non-guvernamentale și o școală specială care au ca beneficiari copii cu TSA. Subiecții intervievați au diferite profesii: profesori, psihologi, asistenți sociali și manageri. Pe lângă specialiști, au fost intervievați și câțiva părinți ai copiilor cu TSA. În urma analizei datelor a reieșit că cele mai mari dificultăți întâmpinate de specialiști sunt legate de cola-borarea cu părinții, comportamentele provocatoare ale copiilor și de organizarea și coor-donarea serviciilor. Concluziile cercetării conțin câteva măsuri care să îmbunătățească activitatea serviciilor care se ocupă de persoanele cu TSA, bazate în principal pe soluțiile identificate în practică.

Referințe

Beaudoin, A.J., Sébire, G. and Couture M. (2014). Parent training interventions for Toddlers with Autism Spectrum Disorder. Autism Research and Treatment, article ID 839890, 15 pages.

Boesch, M.C., Wendt, O., Subramanian, A. and Hsu, N. (2013). Comparative efficacy of the picture exchange communication system (PECS) versus a speech-generating device: Effects on requesting skills. Research in Autism Spectrum Disorders, 7, 480-493.

Chasson, G.S., Harris, G.E. and Neely, W.J. (2007). Cost comparison of early intensive intervention and special education for children with autism. Journal of Child Family Studies, 16 (3), 401-413.

Corsello, C.M., Early intervention in autism. Infants & Young Children, 18 (2), 74-85.

Diaconu, S., Nițu, C., Oros, A. and Grozăvescu, R. (2009). Tendințe actuale în terapia tulburării de spectru autist. Journal for Neurology and Psychiatry of Child and Adolescent in Romania, 3 (3-4), 61-72.

Gheorghiu, M.D. and Moatty, F. (2005). Les conditions du travail en équipe. Post-enquête ”Conditions et organisation du travail dans établissement de santé”. Direction de la Recherche des Études de l’Évaluation et des Statistiques, Document de Travail no 43, available online at http://www.cee-recherche.fr/fr/doctrav/travail_equipe_43.pdf [accesat la 15.01.2015].

Goffman, N. (2007). Viața cotidiană ca spectacol. Comunicare.ro, București.

Hess, K.L., Morrier, M.J., Helfin, L.J. and Ivey, M.L. (2008). Autism treatment survey: services received by children with autism spectrum disorders in public school classrooms. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38 (5), 961-971.

Hodge, N. and Runswick-Cole, K. (2008). Problematising parent–professional partner-ships in education. Disability & Society, 23 (6), 637-647.

Howard, J.S., Sparkman, C.R., Cohen, H.G., Green, G. and Stanislaw, H. (2005). A comparison of intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 26, 359-383.

Matson, M.L., Mahan, S., Matson, J.L. (2009), Parent training: A review of methods for children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 3, 868-875.

Mesibov, G.B., Shea, V. (2010). The TEACCH program in the era of evidence-based practice. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40 (5), 570-579.

Oono, I.P., Honey, E. and McConachie, H. (2013). Parent-mediated early intervention for young children with autism spectrum disorders. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 4, 1-98.

Ospina, M.B., Krebs Seida, J., Clark, B., Karkhaneh, M., Hartling, L., Tjosvold, L., Vandermeer, B., Smith, V., Behavioural and developmental interventions for autism spectrum disorder: A clinical systematic review. Plos One, 3 (11), 1-32.

Ozonoff, S. and Cathcart, K. (1998). Effectiveness of a home program intervention for young children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28 (1), 25–32.

Ozonoff, S., Goodlin-Jones, B.L. and Solomon, M. (2005). Evidence-based assessment of autism spectrum disorders in children and adolescents. Journal of Clinical Child Adolescent Psychology, 34 (3), 523-540.

Panerai S., Ferrante L. and Zingale M. (2002). Benefits of the treatment and education of autistic and communication handicapped children (TEACCH) programme as compared with a non-specific approach. Journal of intellectual disability research, 46 (4), 318–327.

Panerai, S., Zingale, M., Trubia, G., Finocchiaro M., Zuccarello, R., Ferri, R., Elia, M. (2009). Special education versus inclusive education: the role of the TEACCH program. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39 (6), 874-82.

Ringdahl, J.E., Kopelman, T. and Falcomata, T.S. (2009). Applied behavior analysis for children with autism spectrum disorders. In Matson, J.L. (ed.), Applied Behavior Analysis for children with Autism Spectrum Disorders. Springer, New-York, 15-33.

Sallows, G.O. and Graupner, T.D. (2005) Intensive behavioral treatment for children with autism: four-year outcome and predictors. American Journal of Mental Retardation, 110 (6), 417-438.

Suppo, J. and Kim, F. (2012). Parent training for families who have children with autism: A review of the literature. Rural Special Education Quarterly, 31 (2), 12-26.

Virues-Ortega, J., Julio, F.M., Pastor-Barriuso, R., (2013) The TEACCH program for children and adults with autism: A meta-analysis of intervention studies. Clinical Psychology Review, 33, 940–953.

Zachor, D.A., Ben-Itzchak, E., Rabinovich, A-L. (2007), Change in autism core symptoms with intervention. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 304–317.

Fișiere adiționale