SOCIAL CONSTRUCTIONISM. A POSTMODERN APPROACH TO KNOWLEDGE

Autori

  • Alexandra GALBIN Phd student, Doctoral School of the Faculty of Philosophy and Social-Political, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi

Cuvinte cheie:

construcționismul social, epistemologie, paradigmă postmodernă, realități, limbaj

Rezumat

Articolul explorează construcționismul social văzut ca parte a paradigmei postmoderne, datorită modelelor de relativizare și raportând realitatea ca o negociere a interpretării. Epistemologia social-construcționistă se referă la apariția unor paradigme științifice, sociale și culturale ca negociere a interpretărilor derivate din realitatea empirică sau din alte zone ale cunoașterii, cum ar fi teoria, modelele etc. Construcționismul social, fiind o teorie cu un cadru filosofic, se focusează pe procesele de a înțelege și de a aborda schimbări sociale în societatea postmodernă. Această mișcare teoretică aduce o ipoteză filosofică alternativă în ceea ce privește construcția realității și producerea de cunoștințe. Potrivit acestei abordări, înțelesurile sunt constructe sociale și realitatea este trecută la nivelul experienței limbajului. Limbajul, un aspect fundamental pentru procesul de producere a cunoașterii nu este con¬ceput ca descriind și reprezentând lumea, ci ca o modalitatea de a o construi, fiind o formă de acțiune socială. Construcționismul ca o orientare postmodernă deconstruiește realitatea obiectivă în termeni de existență independentă. Această abordare subliniează abilitatea de a crea realități prin limbaj, în formele sale variate de prezentare, stimulând un proces de creație continuă.

Referințe

Berger, P. L. and Luckmann, T. (1996). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Middlesex: Penguin Education, Hamondsworth.

Boghossian, P. (2001). What is social Construction?, Times Literary Supplement, february 23, 6-8.

Burr, V. (2003). Social constructionism (2nd Ed.). NY: Routledge, New York.

Burr, V. (1995). An Introduction to Social Constructionism. Routledge, London.

Cojocaru, D. (2012). Appreciative Inquiry and Organisational Change. Applications in Medical Services. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 38, 122-131.

Cojocaru, S. (2005). Appreciative Methods in Social Work. Investigation, Supervision and Case Management. Editura Polirom, Iasi.

Cojocaru, S. (2013). Appreciative Inguiry in Social Work. Lambert Academic Publising.

Cojocaru, S., Bragaru , C., Ciuchi, O.M. (2012). The role of language in constructing social realities. The appreciative Inguriy and the reconstruction of organisational ideology. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 36, 31-43.

Cojocaru, S., Bragaru, C. (2012). Using Appreciative Inquiry in Social Work. Lambert Academic Publising.

Dickerson, V.C., and Zimmerman, J.L. (1996). Myths, misconceptions, and a word or two about politics (Special edition on narrative, J. L. Zimmerman & V. C. Dickerson, Eds.). Journal of Systemic Therapies.

Gergen, K.J. (1994). Realities and relationships. MA: Harvard University Press, Cambridge.

Gergen, K.J., Gergen, M. (2012). Playing with purpose. Adventures in performative social science. CA: Left Coast Press, Walnut Creek.

Gergen, K.J. (1985). Theory of the self: Impase and evolution. In L. Berkowitz (ed.), Advances in experimental social psychology. Academic Press, New York.

Gergen, K.J. (1991). The saturated self. Basic Books, New York.

Gergen, K.J. (1999). An invitation to social constructionism. Sage, London.

Gergen, K.J. (2009). Relational being- Beyond self and community. MA: Harvard University Press, Cambridge.

Germine, T.J. (1995). The Quantum Metapysics of David Bohm.

http://www.goertzel.org/dynapsyc/1995/tgermine.html.

Goolishian, H. and Anderson, H. (1988). Human systems: Some evolving ideas about the problems they present and our work with them. In Reiter, L., Brunner J. and Reither Theil, S. (eds.), Von der Familientherapie zur Systemischen Therapie. Springer Verlag, Heidelberg.

Hacking, I. (1999). The Social Construction of What? MA: Harvard University Press, Cambridge.

Hart, S. (1995). A Natural-resource-based View of the Firm, Academy of Management Review, 20, in press.

Hoffman, C. (1991). An introduction to Bilingualism. Longman Linguistic Library.

Hosking, M., and McNamee, S. (2006). The social construction of organization. Liber & Copenhagen Business School Press, Malmo.

McNamee, S. (2004). Social construction as a practical theory. Lessons for practice and reflection in psychotherapy. In Pare D., Larner G. (Eds.), Critical knowledge and practice in psychotherapy. NY: Haworth Press, New York, 9-21.

McNamee, S., Hosking, D.M. (2012). Research and social change. A relational construc¬tionist approach. NY: Routledge, New York.

Owen, J.R. (1995). El constructionismo social y la teoria, practica e investigacionen psicoterapia; Un manifesto psicologia fenomologica. Social constructionism and the theory, practice and research of psychoterapy; A phenomenological psychology manifesto (Trans. De I.Caro). Boletin de Psicologia, 46, 161-186.

Sandu, A. (2012). Social-Constructionist Epistemology. Lumen, Iași.

Sandu, A., Ponea, S. (2010). Constructionist fractal analysis. A trasnmodern view of truth. Economy Transdisciplinarity Cognition, XIII, 45-52.

Speed, B. (1991). Reality exists O.K.? An argument against constructivism and social constructionism. Journal of Family Therapy, 13(4), 395-409.

Fișiere adiționale

Publicat

2015-07-20