IDENTITIES AND CRISES. THE SOCIAL WORKER, A PROFESSIONAL OF SOCIAL INTERVENTION

Authors

  • CARMEN PALAGHIA Lect.PhD, Department of Sociology and Social Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Romania

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-665

Keywords:

crisis intervention, school social worker, online school, cyberbullying, suicide.

Abstract

The  global crisis caused  by the  spread  of COVID-19 disease  is a difficult period  for humanity,  apart  from other  catastrophes,  such as floods, fires, the refugees' conditions etc. The social effects are immediate, such as: major changes in people's relationships, lifestyle and the quality of their lives. Prolonged isolation becomes extremely stressful to people and it can reach serious mental illnesses .The mass media points  out that  in a pandemic, many parents turn to counselling sessions because their children have became neurotic.  The  online  courses  have  a major  effect on  pupils'  psyche, with  the  risk  of emotional disturbances that may occur due to overexposure to the screen, isolation, repressed  emotions  and  not  discussing  with  parents  or  friends.  This  article  reveals effective interventions of the school social worker in order to get out of the crisis.

References

Alexandrescu G. (2021). „Impactul pandemiei asupra sănătății socio-emoționale a copiilor”, Online Conference: „Consecințele dramatice ale pandemiei”, FB Salvaţi copiii, 8 June 2021.

Alexiu, T. M. (2011). Teorii și aplicaţii în asistenţa socială, în Neamţu. G. (coordonator) Tratat de asistență socială, Editura Polirom, Iași.

Larousse (2006). Marele dicționar al psihologiei București, Editura Trei, trad:Aliza Ardeleanu, Sabina Dorneanu, Nicolae Baltă.

Openshaw (2008). Social Work in Schools. Principles and practice. The Guilford Press, New York.

Parah, H. (1965). Crisis intervention, Family Service Associationof USA, New York.

Payne M. (2011). Teoria modernă a Asistenței Sociale, Editura Polirom, Iași.

Roth, M., Rebeleanu, A. (2011). Modele teoretice în asistența socială, în Neamţu. G. (coordonator) Tratat de asistenţă socială, Editura Polirom, Iași.

Smallwood, D. L., Williams, B.B., Williams Monahon, L. (2016). Abordări cognitiv- comportamentale față de situațiile de criză din cadrul școlii, în Mennuti R.B., Christner R.W., Freeman A. Intervenţii cognitiv - comportamentale în educaţie, Cluj-Napoca, Editura Asociaţiei de știinţe cognitive din România.

Șoitu, D. (2012). Formarea viitorilor asistenți sociali pentru activitatea de consiliere, în Dumitrașcu H. (coordonator) Consiliere în asistenţa socială, Editura Polirom, Iași.

Vrasti R. (2012). Ghid practic pentru intervenția în criză, Huron Perth Healthcare Alliance

Mental Health Programs, Crisis Intervention Program, Stratford, Ontario, Canada. (www.vrasti.org)

Yalom, Leszcz, (2013). Tratat de psihoterapie de grup.Teorie și practică, Editura TREI, București, trad: Simona Reghintovschi și Anatol Reghintovschi.

Zamfir C., Zamfir E. (2020). Calitatea vieții în timpul pandemiei: probleme și politici de răspuns. Un punct de vedere sintetic. Raport social al ICCV 2020. Institutul de cercetare a calităţii vieţii. Regăsit online: https://acad.ro/SARS-CoV-2/doc/d01-CalitateaVietii.pdf, accesat la data de 31.07.2021, orele 06:31.

Additional Files

Published

29-12-2021