RELIGIOUS IDENTITIES IN LIQUID MODERNITY: POSTISLAM

Autori

  • MOHAMED BEN MUSTAPHA dr. University Paris VII (France)

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-663

Cuvinte cheie:

postislam, islamteologie, filosofie

Rezumat

Postislamul a fost privit ca un nou concept care are nevoie de o delimitare clară. Practic, o tendinţă   postislamică   este   o  paradigmă   de  gândire   (filosofică,  știinţifică,   mistică, religioasă, teologică etc.) care transcende  excesiv cel puţin una dintre cele trei surse ale canoanelor  juridice ale islamului (adică Coran, Sunna, Ijma'). sau consensul savanţilor. Această lucrare  oferă o definiţie pentru  principiile fondatoare  ale Postislamului. Ea va examina  acest  concept  dintr-un  punct  de  vedere  generic.  De asemenea,  va  sugera  o constelaţie  a unor  probleme centrale  care structurează  un sistem emergent:  Postislam. Această tendinţă  este inerentă  în mod pozitiv „în potenţialitate”  (dunamis), într-un  sens aristotelic, conform multiplelor forme de enunţuri și variaţii semantice de-a lungul istoriei teologiei, precum și a istoriei filosofiei, teologiei, misticii islamice și știinţei. Postislamul reprezintă o potenţialitate lipsită de un concept preexistent în islam; este un chiriaș istoric fără nume, răspândit  printr-o  combinaţie  complexă de primii  pași ezitanţi  teologici și mistici.

Voi examina  unele  dintre  aceste  instanţieri,  exprimate  în  esenţă  în  teologia  islamică (Metafizica emanaţiei a lui Avicenna) și tradiţia mistică (adică sufismul într-o acceptare generală  și cazul nodal al lui Al-Hallâj, în special). Apoi, prin  izolarea esenţei  misticii teologice a islamului (dualitatea structurală  dintre Sharī'a și Haqīqa, Legea și Adevărul), pentru  a  construi  o  deconstrucţie  sintetică  identificată  la  conceptul  de  Postislam  ca misticism pur, sau posibilitatea  unei de o teofanie permanentă,  trăită  la nesfârșit  de-a lungul teopatiei  extatice. Ar trebui, la acest pas, să enunţăm  diverse axiome bazate pe acest concept. Ca o continuare, voi discuta alte contrapuncte și limite filosofice ale acestei construcţii.

Referințe

Abdou M. (1993). Complete Works. Beirut: Dar al-Chourouk.

Adamson, P. (2013). From the necessary existent to God. In Peter Adamson (Ed.).

Interpreting Avicenna. Critical Essays (pp. 170-189.) Cambridge: Cambridge University Press.

Al-Hallâj, M. (1913). Kitab al-Tawassîn, translated from Arabic to French and commented by Louis Massignon. Paris: Paul Geuthner.

Al-Qûshayrî, A. al-Q. (2007). Al-risala al-qûshayrîya (Epistle on Sūfism). Garnet Publishig Limited.

Al-Rahim, A.H. (2003). The tewelver-Shi’î reception of Avicenna in the Mongol Period. In Reisman, D.C., Al-Rahim, A.H. (Eds.). Before and after Avicenna: Proceedings of the first Conference of the Avicenna Study Group (pp. 219-232). Leiden: Brill.

Badiou, A. (2003). Saint Paul. The Foundation of Universalism. California: Stanford University Press.

Goldziher, I. (2005). Le dogme et la loi dans l’islam. Histoire du développement dogmatique et juridique de la religion musulmane. Paris: Editions l’éclat et Geuthner.

Ibn ‘Arabī, (2015). The Bezels of Wisdom, trans. Binyamin Abrahamov. New York: Routledge.

Ibn Achour, M.T. (2001). Maqāsid al-Sharī’a al-Islāmiyah (ﺔᘭﻣﻼﺳﻹا ﺔﻌᗫᣄﻟا ﺪﺻﺎﻘﻣ). Amman: Dar Nafa’îs editions.

Jaffer, T. (2003). Bodies, souls and resurrection in Avicenna’s ar-Risàla al- A∂˙awìya fì amr al-ma'àd. In Reisman, D.C., Al-Rahim, A.H. (Eds.). Before and after Avicenna: Proceedings of the first Conference of the Avicenna Study Group (pp. 163-176). Leiden: Brill.

Lapoujade, D. (2014). Deleuze, les mouvements aberrants. Paris: Les éditions de minuit.

Laruelle, F. (2013). Dictionary of Non-philosophy. Minneapolis: Univocal, 2013.

Marion, J.-L. (2008). The Visible and the Revealed. New York: Fordham University Press.

Massignon, L. (1975). La Passion de Husayan ibn Mansūr Hallāj, martyr mystique de l’Islam, exécuté à Bagdad le 26 mars 922. Etude d’histoire religieuse, tomes I-IV. Paris, Gallimard.

Massignon, L. (1994). La passion de Hallâj. Paris, Gallimard.

Massignon, L. (1997). Essay on the origins of the technical language of Islamic mystique. Indiana: University of Notre Dame Press.

McGinnis, J. (2003). Avicenna. New York: Oxford University Press.

Rabouin, D. (2012). Un calcul différentiel des idées? Note sur le rapport de Deleuze aux mathématiques. Europe, 996, 140-153.

Rashed, R. (2002). Dieu, la chose et les mathématiques. In Graziella Federici Vesconvini (Ed.). Le problème des transcendantaux du XIVe au XVIIe siècle (pp. 35-50). Paris: Vrin.

Ricoeur, P. (1986). Qu’est-ce qu’un texte? in Du texte à l’action. Essais d’herméneutique, II. Paris, Le Seuil.

Soileau, M. (2009). Haqīqa. In Juan E. Campo (Ed.). Encyclopedia of Islam. New York: Facts on File.

Fișiere adiționale

Publicat

2021-12-29