CHILDHOOD SEXUAL ABUSE: FACTORS INHIBITING OR TRIGGERING THE DISCLOSURE OF THE SECRET
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2024-1-752Cuvinte cheie:
abuzul sexual al copilului, măsură de protecție specială, divulgarea secretului, sindromul acomodării cu abuzul sexualRezumat
Caracterul secret în legătura abuzivă precum şi vulnerabilitatea copilului, îl obligă pe acesta la tăcere şi permite repetarea abuzului. Obiectivul acestei lucrări a fost identificarea factorilor care inhibă sau provoacă dezvăluirea abuzului sexual asupra copiilor. Studiul se bazează pe opinia a șase tinere cu vârste cuprinse între 19 şi 27 de ani, victime ale abuzului sexual intrafamilial, care au beneficiat de măsuri de protecție specială. Pe baza metodei interviului au fost analizate: istoria individuală şi familială; vârsta debutului abuzului sexual, durata şi tipul acestuia; strategiile folosite de agresor în păstrarea secretului; modul de dezvăluire şi rezultatele obținute ulterior. În patru din cele șase cazuri făptuitorul a fost tatăl biologic, iar „secretul abuzului sexual” a fost asigurat prin amenințări, terorizări şi abuzuri fizice repetate. Trei dintre tinere au dezvăluit abuzul sexual unui prieten, respectiv asistentei maternale (intenționat), o tânără a mărturisit ce i s-a întâmplat în cadrul ședințelor de consiliere, terapie (solicitat/susținut), iar o tânără a vorbit când era copil educatoarei de la grădiniță (accidental). Una dintre participante a povestit pentru prima dată despre abuzul sexual din copilărie cu ocazia studiului de față. Teama de a fi blamate sau învinuite, sentimentele de frică şi rușine au contribuit la întârzierea divulgării secretului.
Referințe
Alaggia, R. (2010). An ecological analysis of child sexual abuse disclosure: considerations for child and adolescent mental health. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 19(1), 32–39, available at: https://www.researchgate.net/publication/41192621_An_Ecological_Analysis_of_Child_Sexual_Abuse_Disclosure_Considerations_for_Child_and_Adolescent_Mental_Health
Alaggia, R. (2005). Disclosing the Trauma of Child Sexual Abuse: A Gender Analysis. Journal of Loss and Trauma, 10, 453–470. DOI: 10.1080/15325020500193895.
Alaggia, R. (2004). Many ways of telling: expanding conceptualizations of child sexual abuse disclosure. Child Abuse & Neglect, 28, 1213–1227. doi:10.1016/j.chiabu.2004.03.016.
Alaggia, R. (2001). Cultural and religious influences in maternal response to intrafamilial child sexual abuse: charting new territory for research and treatment. Journal of Child Sexual Abuse, 10(2), 41–60. doi: 10.1300/j070v10n02_03.
Grandgenett, Hanna M.; Pittengera, Samantha L.; Dworkinb, Emily R.; Hansena, David J. (2021). Telling a Trusted Adult: Factors Associated with the Likelihood of Disclosing Child Sexual Abuse Prior to and During a Forensic Interview. Child Abuse and Neglect, 116(1), 104-193. doi:10.1016/j.chiabu.2019.104193.
Goodman-Brown, T., Edelstein, R., Goodman, G., Jones, D. and Gordon, D. (2003). Why children tell: a model of children’s disclosure of sexual abuse. Child Abuse and Neglect, 27(5), 525–40. DOI: 10.1016/S0145-2134(03)00037-1.
Katz, C.; Field, N. (2020). Unspoken: Child–Perpetrator Dynamic in the Context of Intrafamilial Child Sexual Abuse. Journal of Interpersonal Violence, 37(5-6),1–20. doi: 10.1177/0886260520943723
Livesey, L. (2002). Understanding Disclosures: Adult Women's Experiences of Disclosing Childhood Sexual Violences. A thesis in partial fulfillment for the degree of PhD, School of Sociology and Social Policy University of Surrey Roehampton, Southlands College, London, available at: https://www.academia.edu/3210373/Understanding_Disclosure_Adult_Womens_Disclosure_Across_the_Lifecourse_of_Childhood_Sexual_Violence
London, K., Bruck, M., Ceci, S. J., Shuman, D., W. (2005). Disclosure of Child Sexual Abuse: What Does the Research Tell Us About the Ways That Children Tell?. Psychology, Public Policy, and Law, 11(1), 194–226. DOI: 10.1037/1076-8971.11.1.194.
London, K., Bruck, M., Wright, D., B., Ceci, S. J. (2008). Review of the contemporary literature on how children report sexual abuse to others: Findings, methodological issues, and implications for forensic interviewers. MEMORY, 16 (1), 29-47. DOI:10.1080/09658210701725732.
McElvaney, R. (2008). How children tell: containing the secret of child sexual abuse. Unpublished doctoral dissertation, Trinity College, Dublin, available at: https://www.researchgate.net/publication/228376253_How_children_tell_containing_the_secret_of_child_sexual_abuse
Paine, M., L., Hansen, D., J. (2002). Factors influencing children to self-disclose sexual abuse. Clinical Psychology Review 22, 271–295. doi: 10.1016/s0272-7358(01)00091-5.
Reitsema, A. M.; Grietens, H. (2016). Is Anybody Listening? The Literature on the Dialogical Process of Child Sexual Abuse Disclosure Reviewed, Trauma, Violence, & Abuse, 17(3), 330-340. DOI: 10.1177/1524838015584368.
Summit, R., C. (1983). The child abuse accommodation syndrome. Child Abuse and Neglect, vol.7, 177-193. DOI: 10.1016/0145-2134(83)90070-4.
Winters Georgia, M.; Colombino N., Schaaf S.; Laake Anniken, L.W.; Jeglic, Elizabeth, L.; Calkins Cynthia (2020). Why do child sexual abuse victims not tell anyone about their abuse? An exploration of factors that prevent and promote disclosure, Behavioral Sciences & Law, 38(6), 586-611. DOI: 10.1002/bsl.2492.