DIGITAL IDENTITY

Autori

  • CRISTINA GAVRILUŢĂ Professor, Department of Sociology and Social Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iaşi, Romania; e-mail:

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-656

Cuvinte cheie:

identitate digitală, identitate globală, heterotopie, metaves

Rezumat

Textul își propune  să aducă în atenţie  o o temă  de mare  actualitate,  cea a identității digitale. Plecând de la o serie de discuţii purtate  la nivel internaţional  (Forumul de la Davos, UE) dar și în contextul  recentelor  anunţuri  din sfera noilor tehnologii (anunţul făcut de M. Zuckerberg privind metaversul), am propus o abordare socio-antropologică a fenomenului identitar azi. Cel puţin la nivelul documentelor consultate, identitatea socială clasică este dublată de o identitate  socială virtuală iar aceasta din urmă poartă  diferite nume:  portofel digital, Good Health Pass, identitate globală. Din  perspectivă fenomenologică și plasată în contextul distincţiei dintre utopie și heterotopie (M. Foucault) putem spune că identitatea digitală ni se dezvăluie ca o identitate heterotopică ce plasează într-o nouă paradigmă întregul nostru sistem de percepţie și construcţie identitară.

Referințe

• Augé, M. (1997). La guerre des rêves: excercices d`ethno-fiction. Seuil

• Baconschi, T. (2010). Creștinism și democrație. Editura Curtea veche.

• Bargh, J.A., McKenna, K.Y.A., Fitzsimons, G.M. (2002). „Can you see the real me? Activation and expresion of the „true self” on the Internet”, Journal of Social Issues, 58(1), pp. 33-48

• Bauman, Z. (2000). Societatea lichidă, Editura Antet.

• Borlandi M., Boudon R., Cherkaoui M., Valade B. (2009). Dicționar al gândirii sociologice. Editura Polirom.

• Brown, D. (2013). Fortăreața digitală. Editura Rao, 2013

• Comisia Europeană - European Commission. (n.d.). Identitatea digitală europeană. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit- digital-age/european-digital-identity_ro

• Cooley, C.H. (1902). Human Nature and the social order. Sribners.

• Culianu, I.P. (2015). Eros și magie în Renaștere. 1484. Editura Polirom.

• Dexonline. (n.d.-a). Dexonline. https://dexonline.ro/definitie/identitate

• Dubar, C. (1991). La socialization. Construction des identites sociales et professionnelles. Colin.

• Foucault, M. (2004). Des espaces autres., Empan, 2004/2, nr. 54.

• Gauchet, M. (2006). Dezvrăjirea lumii. O istorie politică a religiei. Editura Nemira.

• Goffman E. (2005). Aziluri, Eseuri despre situația socială a pacienților psihiatrici și a altor persoane instituționalizate. Polirom.

• Goffman, E. (1959). La misse en scene de la vie quotidienne. Minuit.

• K. Sckwab, Thierry Malleret. (2020). Covid- 19 The great reset, Word Economic Forum, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital- age/european-digital-identity_ro

• Maffesoli, M. (2008). Revrăjirea lumii. Editura Institutul European.

• Mead, G.H. (1963). L`Esprit, les soi et la societe. PUF.

• Rockhoff, D. (2021, January 30). Angela Merkel la Forumul Economic Mondial de la Davos: „Chiar avem nevoie de această Mare Resetare?” Transhumanism si micul secret al lui Klaus Schwab. HotNewsRo. https://www.hotnews.ro/stiri- international-24573042-angela-merkel-forumul-economic-mondial-davos-chiar- avem-nevoie-aceasta-mare-resetare-transhumanism-micul-secret-lui-klaus- schwab.htm

• Sciolla L. (2000). „Riconoscimento e teoria dell` identita” în Della Porta, D., Greco” în M., Szakolczai, A., (ed), Identita, riconoscimento, scambio, Laterza

• Tap, P.(ed.). (1986). Identites collectives et changements sociaux. Privat.

• Weber, M. (1971). The Sociology of Religion.

• White, O., Madgavkar, A., Manyika, J., Mahajan, D., Bughin, J., McCarthy, M., Sperling, O.(2019). Raport - McKinsey Global Institute, Digital identification, april. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Business%20Functions/McKinsey%20Digital/Our%20Insights/Digital%20identification%20A%20key%20to%20inclusi ve%20growth/MGI-Digital-identification-Report.ashx

Fișiere adiționale

Publicat

2021-12-29