THE RELATIONSHIP BETWEEN TRUST IN MEDIA AND FAKE NEWS: A SOCIOLOGICAL APPROACH

Autori

  • CRISTINA GAVRILUȚĂ Professor, Ph.D., Department of Sociology and Sociology Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iași, România
  • SERGIU BORTOȘ

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-1-635

Cuvinte cheie:

fake news, media, încredere în media, știri false.

Rezumat

Deși existența fenomenului fake news poate fi găsită în ultima decadă, acesta a reușit să se impună și să câștige spațiu printre temele de cercetare actuale, devenind important prin efectele nocive pe care le poate produce, dar și prin continua sa dinamică și evoluție. Prin lucrarea de față ne propunem să prezentăm câteva perspective teoretice despre fenomenul fake news, apoi vom încerca să facem legătura cu încrederea în media (în oricare dintre forme, mass-media sau new media). Obiectivul pe care ni-l propunem prin analiza teoretică de față este să dezvoltăm câteva ipoteze și teme care ar putea constitui subiectul unor cercetări viitoare. Prin analiza de față, ce are drept scop explorarea posibilelor relații dintre încrederea populației în media și fenomenul fake news, urmărim dezvoltarea unui cadru conceptual, astfel încât posibilele rezultate ar putea fi utilizate în mai buna cunoaștere și combatere a efectelor negative ale fenomenului.

Biografie autor

SERGIU BORTOȘ

Ph.D. student, Department of Sociology and Social Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iași, România

Referințe

Allcott, H., Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Jeconpers: The Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-235.

Augé, M. (1997). La guerre des rêves. Exércices d’éthno-fiction. Publishing House Seuil.

Bârgăoanu, A. (2018). #Fakenews: noua cursă a înarmării [#Fakenews: The news arms race]. Evrika Publishing.

EBU (2020). Market Insights. Trust in Media. Media Intelligence Service, European Broadcasting Union. https://www.ebu.ch/publications/research/login_only/ report/trust-in-media

Egelhofer, J. L., Lecheler, S. (2019). Fake news as a two-dimensional phenomenon: a framework and research agenda. Annals of the International Communication Association Annals of the International Communication Association, 43(2), 97-116.

Eliade, M. (1992). Sacrul și profanul [The Sacred and the Profane]. Editura Humanitas.

European Commission (2018). Flash Eurobarometer 464: Fake News and Disinformation Online. https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/flash/surveyky/2183

European Commission (2020). Standard Eurobarometer 92. „Media use in the European Union”. Report. Office for Official Publications of the European Communities. https://doi.org/10.2775/80086.

Fârte, G. I., Obadă, D. R. (2018). Reactive Public Relations Strategies for Managing Fake News in the Online Environment. Postmodern Openings. 9(2), 26-44.

Figueira, A., Oliveira, L. (2017). The current state of fake news: challenges and opportunities. Procedia Computer Science, vol. 121, 817-825.

Gavriluță, C. (2008). Socioantropologia fenomenelor divinatorii [Socioantropology of divinatory phenomenona]. Editura Institutul European.

Hirst, M. (2017). Towards a political economy of fake news. The Political Economy of Communication, 5(2). https://www.polecom.org/index.php/polecom/article/view/ 86/288

Maffesoli, M. (2007). Le réenchantement du monde. Une ethique pour notre temps. Table Ronde.

Ognyanova, K., Lazer, D., Robertson, R. E., & Wilson, C. (2020). Misinformation in action: Fake news exposure is linked to lower trust in media, higher trust in government when your side is in power. The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review. 1 (4). https://doi.org/10.37016/mr-2020-024.

Tandoc, E. (2021). Tools of Disinformation: How Fake News Gets to Deceive. In Jayakumar, S., Ang, B., Anwar, N. D. (Eds.), Disinformation and Fake News. Palgrave Macmillan.

Tandoc, E., Jenkins, J., Craft, S. (2019). Fake News as a Critical Incident in Journalism. Journalism Practice, 13(6), 673-689.

Tandoc, E., Lim, D., Ling, R. (2020). Diffusion of disinformation: How social media users respond to fake news and why. Journalism. 21(3), 381-398.

Tandoc, E., Lim, Z. W., Ling, R. (2018). Defining „Fake News”. Digital Journalism, 6(2), 137-153.

Voicu, M. (2018). Matrioșka mincinoșilor: fake news, manipulare, populism [The matrioska of liars: fake news, manipulation, populism]. Humanitas.

Wardle, C. (2020). Journalism and the New Information Ecosystem: Responsibilities and Challenges. In Zimdras, M., McLeod, K. (Eds.), Fake news: Understanding media and misinformation in the digital age. The MIT Press.

Wasserman, H., Madrid-Morales, D. (2019). An Exploratory Study of „Fake News” and Media Trust in Kenya, Nigeria and South Africa. Africa Journalism Studies, 40(1), 107-123.

Fișiere adiționale

Publicat

2021-07-26