STUDENTS, NEWS AND DECISION-MAKERS IN THE STATE OF EMERGENCY

Autori

  • CRISTINA GAVRILUȚĂ Professor, Ph.D., Department of Sociology and Sociology Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iași
  • COSTEL MARIAN DALBAN Municipal Councilor - Iasi City Hall, Ph.D. student, Department of Sociology and Social Work, “Alexandru Ioan Cuza” University of Iași

DOI:

https://doi.org/10.47743/asas-2021-1-627

Cuvinte cheie:

încredere, studenți, context pandemic, instituții publice, oameni politici, știri, fakenews

Rezumat

Contextul epidemiologic la nivel global a cauzat diferite mutații sociale și comportamentale în rândul populației. Acest articol măsoară gradul de încredere al studenților din România față de comunicatorii politici și non-politici, prezenți în spațiul media în perioada stării de alertă. Mai mult, se vor evidenția modalitățile de informare ale acestora și efectele produse de știrile fakenews. Analizele rezultate în urma implementării unui sondaj online, arată faptul că instituțiile de forță și cele științifice beneficiază de un grad ridicat de încredere mai mare, în raport cu cele politice. Studenții se informează din surse oficiale și conștientizează efectele negative ale fakenews-ului și în aceeași măsură apreciază diferențiat încrederea oferită instituțiilor, în raport cu reprezentanții nominali ai acestora. Studiul a avut ca respondenți studenți din toate centrele universitare din România (N=1013), fiind implementat în perioada aprilie –mai 2020.

Referințe

Al-Dmour, H., Masa'deh, R., Salman, A., Abuhashesh, M., & Al-Dmour, R. (2020). Influence of Social Media Platforms on Public Health Protection Against the COVID-19 Pandemic via the Mediating Effects of Public Health Awareness and Behavioral Changes: Integrated Model. Journal of medical Internet research, 22(8), e19996. https://doi.org/10.2196/19996

Almuzaini, Y., Mushi, A., Aburas, A., Yassin, Y., Alamri, F., Alahmari, A., Yezli, S., Khan, AA., Jokhdar, HA. (2021). Risk Communication Effectiveness During COVID-19 Pandemic Among General Population in Saudi Arabia. Risk Manag Healthc Policy, 14, 779-790. https://doi.org/10.2147/RMHP.S294885

Bastick, Z. (2021). Would you notice if fake news changed your behavior? An experiment on the unconscious effects of disinformation. Computers in Human Behavior, 116, 106633. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106633

Bârgoanu, A. (2020). Răzbunarea comunicării? Pandemia trece, bătălia pentru comunicare rămâne. In Toderean, O., Celac, S., Scutaru, G. (Eds.), Lumea de mâine. Ce urmează după pandemie?. Editura Curtea Veche.

Centrul de Cercetări Sociologice LARICS, Secretariatul de Stat pentru Culte și cu Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale (ISPRI) al Academiei Române. (2020). Barometrul vieții religioase. https://larics.ro/barometrul-vietii-religioase-din-romania-decembrie-2020/.

Devine, D., Gaskell, J., & Jennings, W. (2021). Trust and the Coronavirus Pandemic: What are the Consequences of and for Trust?. An Early Review of the Literature. Political Studies Review, 19(2), pp. 274–285. https://doi.org/10.1177/1478929920948684

Gavriluță, C. (2020). Bazarul comunicațional și lumile noastre în vremea pandemiei. In vol. Bocancea, S., Covid-19. Dimensiuni ale gestionării pandemiei. Editura Junimea.

Gonzalez, T, de la Rubia, M.A., Hincz, K.P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S., et al. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education. PLoS ONE 15(10), e0239490. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239490

Hatabu, A., Mao, X., Zhou, Y., Kawashita, N., Wen, Z., Ueda, M., Et Al. (2020). Knowledge, attitudes, and practices toward Covid-19 among University Students in Japan and associated factors: An Online Cross-Sectional Survey. Plos One, 15(12). E0244350. https://Doi.Org/10.1371/Journal.Pone.0244350

Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (2020). 10 luni de COVID – 19 în România –Stare de spirit și climat social. https://ires.ro/articol/410/10-luni-de-covid-19-in-romania

Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (2021). 1 An de COVID-19 în România: Impactul Pandemiei asupra calității vieții românilor. https://ires.ro/articol/420/1-an-de-covid-19-in-romania---impactul-pandemiei-asupra-calita%C8%9Bii-vie%C8%9Bii-rom%C3%A2nilor.

Ischinger, W. (2020). Prefață. In Toderean, O., Celac, S., Scutaru, G. (2020). Lumea de mâine. Ce urmează după pandemie?. Editura Curtea Veche.

Islam, MA., Barna, SD., Raihan, H., Khan, MNA., Hossain, MT., (2020). Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PLoS ONE, 15(8), e0238162. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238162

Jager, J., Putnick, D. L., & Bornstein, M. H. (2017). More than just convenient: the scientific merits of homogeneous convenience samples. Monographs of the Society for Research in Child Development, 82(2), 13–30. https://doi.org/10.1111/mono.12296.

Kecojevic, A., Basch, CH., Sullivan, M., Davi, NK., (2020). The impact of the COVID-19 epidemic on mental health of undergraduate students in New Jersey, cross-sectional study. PLoS ONE, 15(9), e0239696. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239696

Kiely, E., & Robertson, L. (2016). How To Spot Fake News, Https://Www.Factcheck.Org/2016/11/How-To-Spot-Fake-News/.

Larson, LR., Browning, M., Sharaievska, I., Rigolon, A., McAnirlin, O., Mullenbach, L., et al. (2021). Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States. PLoS ONE, 16(1), e0245327.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327

Lim, V.W., Lim, R. L., Tan, Y. R., Soh, A. S., Tan, M. X., Othman, N. B., Borame Dickens, S., Thein, T. L., Lwin, M. O., Ong, R. T., Leo, Y. S., Lee, V. J., Chen, M. I. (2020). Public perceptions of COVID-19 and behaviour change, Singapore. Government trust, perceptions of COVID-19 and behaviour change: cohort surveys. Singapore Publication: Bulletin of the World Health Organization. ID: BLT.20.269142. https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.269142.pdf

Liu, H., Wang, L., Han, X., Zhang, W., & He, X. (2020). Detecting Fake News on Social Media: A Multi-Source Scoring Framework. In 2020 IEEE 5th International Conference on Cloud Computing and Big Data Analytics. (ICCCBDA), 524-532. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9095701

Montesi, M. (2020). Understanding fake news during the Covid-19 health crisis from the perspective of information behaviour: The case of Spain. Journal of Librarianship and Information Science. https://doi.org/10.1177/0961000620949653

Pan, S. L., Cui, M., & Qian, J. (2020). Information resource orchestration during the COVID-19 pandemic: A study of community lockdowns in China. International journal of information management, 54 (oct.), 102143. https://doi.org/ 10.1016/j.ijinfomgt. 2020.102143

Patwa, P., Sharma, S., Pykl, S., Guptha, V., Kumari, G., Akhtar, M.S., Ekbal, A., Das, A., & Chakraborty, T. (2021). Fighting an Infodemic: COVID-19 Fake News Dataset. In Communications in Computer and Information Science book series (CCIS, volume 1402). https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2011/2011.03327.pdf

Tim, Y., Pan, S.L., Bahri, S., Fauzi, A. (2018). Digitally enabled affordances for community‐driven environmental movement in rural Malaysia. Information Systems Journal, 28(1), pp. 48–75. https://doi.org/10.1111/isj.12140

Tran, T., Rad, P., Valecha R., & Rao, H. R. (2020). Misinformation in Crises: A Conceptual Framework for Examining Human-Machine Interactions. In IEEE / ITU International Conference on Artificial Intelligence for Good (AI4G), pp. 46-50. doi: 10.1109/AI4G50087.2020.9311010

Weitzel, T., & Middleton, J. (2020). What channels are countries using to communicate with the public and at what frequency? https://analysis.covid19healthsystem.org/ index.php/2020/07/03/what-channels-are-countries-using-to-communicate-with-the-public-and-at-what-frequency/

Xie, B., He, D., Mercer, T., Wang, Y., Wu, D., Fleischmann, K.R. (2020). Global health crises are also information crises: A call to action. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(12). https://doi.org/10.1002/asi.24357

Fișiere adiționale

Publicat

2021-07-26