THE INTEGRATED SOCIAL DESIGN OF FUTURE LONG-TERM CARE
Cuvinte cheie:
design social, sistem integrat de servicii, îngrijire pe termen lung sau îndelungat, dependenţă, abordare transformativăRezumat
Viitorul îngrijirii pe termen îndelungat poate fi prefigurat sau doar aşteptat. In articolul de faţă răspundem la întrebarea: Este necesar un sistem integrat de servicii pentru îngrijirea pe termen îndelungat în viitor? Care ar fi caracteristicile unui design social integrat al seviciilor pentru viitorul îngrijirii pe termen îndelungat? Conturăm, clarificăm, argumentăm şi punem în relaţie două sintagme: “design social integrat” şi “viitorul îngrijrii pe termen îndelungat”. Cadrul pe care îl propunem în relaţia design social integrat – viitorul îngrijirii pe termen îndelungat presupune subsumarea factorilor procesului de design celui social, respectiv raportarea factorilor economici, funcţionali, tehnici, structurali, estetici la factorii sociali în conturarea deciziilor. Forma, aspectul, amplasarea, infrastructura, funcţionarea serviciilor de îngrijire pe termen îndelungat se vor raporta, în permanenţă la dominanta uman㸠socială. Rezultatele analizei noastre evidenţiază parcursul individual al fiecărei persoane, determinat de stilul de viață, de așteptările şi resursele personale şi sociale, de contextul istoric, de soluțiile propuse, dar şi de implicarea în conturarea rezultatelor finale. Deasemenea, concluzionăm cu privire la necesara regândire a serviciilor prin antrenarea viitorilor beneficiari în designul acestora, printr-o abordare participativă, transformativă. Studii ulterioare vor testa această paradigmă.Referințe
Christine de la Maisonneuve and Joaquim Oliveira Martins (2014; 2015) The future of health and long-term care spending. OECD Journal: Economic studies. Vol. 2014, pp. 61-96
Papanek, V.J. (1971). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change, Pantheon Book, New York.
Papanek, V.J. (1995). The Green Imperative: Natural Design for the Real World, Thames and Hudson, New York.
Şoitu, D. (2014). Being healthy means being educated and acting accordingly. Procedia - Social and Behavioral Sciences 142 (2014) pp. 557-563.
Şoitu C.-T. (2014) Incidence of disability in Romania. The paradox of small numbers. Journal of Social Work, Polirom, Iaşi, 2 / 2014.
Şoitu, D. (2015) Social vulnerabilities and ageing. Scientific Annuals of AICuza University of Iaşi. Sociology and Social Work tom VIII no.2, pp. 73-82
TACSI (2018). Investing in Systemic Impacts to Improve End of Life Outcomes: Summary Report. Av: https://www.tacsi.org.au/wp-content/uploads/2018/07/Systemic-Impact-in-End-of-Life_report-updated-02.07.2018.pdf
The Ministery of Work and Social Justice (2017). Order no. 1690 for the approval of Procedure of monitoring and control of the activity of professional personal assistant.
The Romanian Government (2015). The Government Decision no. 50/2015 on the organization, functioning and attributions of the National Authority for Persons with Disabilities, as subsequently amended and supplemented.
The Romanian Government (2017). Decision no 797/2017 for the approval of the framework regulations for the organization and functioning of the public social assistance services and the guiding staff structure.
The Romanian Government (2017). The Government Decision no. 12/2017 on the organization and functioning of the Ministry of Labor and Social Justice, with subsequent amendments and completions.
The Romanian Parliament (2006). Law 17/2006 of national social work system for older people.
The Romanian Parliament (2006). Law 448/2006 of protecting and promoting the rights of disabled people.
The Romanian Parliament (2011). Law 197/2012 of minimum standards for social services
The Romanian Parliament (2011. (Law 292/2011 of National social work system.