THE DYNAMICS OF TEACHER AND STUDENT ROLES AS AN ONGOING RELATIONSHIP
DOI:
https://doi.org/10.47743/asas-2024-1-763Keywords:
role, teacher's role, pupil's role, relationship, identity, having a role.Abstract
The term "role" is used to designate realities of psychosocial relationships. Consequently, the definition of the concept will always be interdisciplinary, from a psychological, sociological, praxeological, axiological, and, in the context of our work, a pedagogical one, whereby the interdependencies involved in the educational process are analyzed, in which the teacher is the coordinator and the one responsible for the effects. The various taxonomies include "roles: specialised (according to status), those that are the expression of aspirations (in essence) and assumed, organised, possible to modify, because they are created or imposed, but also have a certain degree of freedom. To these can be added permanent or current roles (in terms of temporality), individual or collective (by origin), psychosocial, pedagogical (by content), weak, balanced or strong (by consistency), flexible or rigid (by form), simple or complex (by difficulty)" (JOIȚA, E., 2000, 40). Their importance is evident from the perspective of relations between people - understood as a continuous present of joint action. The analysis focused on the teacher-student relationship is an opportunity to record psychosocial conditioning and ways to eliminate the potential for symbolic violence.
References
Bandura, A. (2003). Auto-efficacité: le sentiment d’efficacité personnelle. De Boeck Université, Bruxelles, 859 p. ISBN: 978-2804155049
Bârzea, C. (1995). Arta și știința educației, E D P, București, 218 p, ISBN 978-10-4520-9
Burnett, C., Merchant, G. (2019). Revisiting Critical Literacy in the Digital Age. https://doi.org/10.1002/trtr.1858
Chelcea, S. (2008). Psihosociologie. Teorii, cercetări, aplicații. Polirom., ISBN 978-973-46-0868-3
D'Hainaut, L. (1981). Programe de învățământ și educație permanentă. E D P, București, 382 p, Fără ISBN
Dygert, C., Dygert, Jacobs, R. (2006). Managementul Culturii Organizaționale. Pasi spre succes. Iași, Polirom
Goleman, D. (2019). The emotionally intelligent leader. Harvard Business Review Press, 128 p. ISBN: 9781633697331
Guțu, V. (2019). Profesorul în contextul postmodernității: competențe și funcții. Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale „Cadrul didactic – promotor al politicilor educaționale”, 11- 12 octombrie, 2019, p.304-309. ISBN 978-9975-48-156-4.
Iucu, R. B. (2000). Managementul și gestiunea clasei de elevi. București: Polirom, 2000, 200 p. ISBN: 973-683-400-X
Joița, E. (1999). Pedagogia. Iași, Polirom, 176p, ISBN 973-683-303-8
Joița, E. (2000). Managementul educațional. Iași, Polirom, 2000, 232 p, ISBN 973-683-597-9
Luhan, Marshal MC. (1975). Galaxia Gutenberg. București, Ed. Politică
Miclea, M. (2023). Vulnerabilități universitare. https://news.umfiasi.ro/conferintele-grigore-t-popa-prof-univ-dr-mircea-miclea-despre-vulnerabilitati-psihologice-universitare/
Neacșu, I. (1999). Instruire și învățare. E D P, București, 343 p, ISBN 973-29-0070-9
Neculau, A., Constantin-Stoica, A. (1998). Psihosociologia rezolvării conflictului. Iași, Polirom, 288 p, ISBN: 973-683-110-8
Neculau, A. (2007). Dinamica grupului, Polirom,344p, ISBN 978-973-46-0542-2
Nicolau, I. (1996). Tratat de pedagogie școlară. E D, București, 480 p, ISBN 973-8066- 68-9
Pascu, M-S. (2024a). Teză de doctorat „Dezvoltarea competenței de relaționare a profesorilor şi elevilor din gimnaziu prin jocul de rol”. Universitatea de Stat din Moldova
Pascu, M-S. (2024b). The 3P.T & Ii - Model of the Teacher-Student Relationship, Journal of Educational Sciences, DOI West University of Timisoara, Romania – in press
Pavelcu, V. (1976). Metamorfozele lumii interioare. Junimea, Iași.
Păun, E. (1999). Școala, abordare sociopedagogică. Iași, Polirom, 176 p, ISBN 973-683-220-1
Păun, E. (2022). Şcoala viitorului sau viitorul şcolii? Perspective asupra educației postpandemice. Iași, Polirom, 240p, ISBN, 978-973-46-8934-7
Peretti, A. de. (1996). Educaţia în schimbare. Iași, Polirom, 182 p. ISBN:973-97578-1-2
Postman, N. (1999). Building a Bridge to the Eighteenth Century. Alfred A. Knopf - New York, 246p, ISBN 0-375-40129-6
Pianta, R. C., Hamre, B. K., & Allen, J. P. (2012). Teacher-student relationships and engagement: Conceptualizing, measuring, and improving the capacity of classroom interactions. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 365–386). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_17
Potolea, D. (1989) Profesorul și strategiile conducerii învățării. în Jinga, I, Vlăsceanu, L, Coord., ”Structuri, strategii, performanțe în învățământ”, Editura Academiei, București, 276 p, ISBN 973-27-0023-8
Stan, E. (2021). Managementul clasei și nativii digitali. Institutul European, 201 p. ISBN 978-606-24-0320-1
Şevciuc, M. coord. (2011). Didactica universitară. Studii și experiențe. Universitatea de Stat Moldova, 294 p, ISBN 978-9975-71-100-5
Şoitu, L. (2001). Pedagogia Comunicării. Institutul European, 282 pagini, Iaşi, ISBN, 973-611-199-7
Şoitu, L. coord. (2013). Cerinţe Educaţionale Speciale pentru Toţi. Ghid de bune practici, Institutul European, Iaşi, 186 pagini, ISBN 978-973-611-974-3
Şoitu, L. (2019). Împreuna creştere. Iași: Editura Junimea, 280 pagini, ISBN 978-973-37-2270-0