A CRITICAL PERSPECTIVE ON SELF DEVELOPMENT FROM THE ROMANIAN ONLINE SPACE

Sergiu BORTOȘ

Abstract


The personal development represents more than a simple literature genre, the implications of this in diverse plans must be analysed. Starting from this assumption, through this research we have proposed an analysis of self development of the Romanian online space, using content analysi (quantitative and qualitative). So, through this approach, we identified a set of common characteristics, patterns, of the writings from this field of the Romanian online space: the using of lists, questions-answers rhetoric, the “what?”, “why?”, “how?” approach, the use of examples, the urge to experience and experientiality, the use of quotes and examples (both personal and from celebrities lives), also common subjects regarding success and failure, education, couple and interpersnonal relationships, formal and informal education, career and work relationships. This paper could be in the area of interest of speciliats from other fields for research the self development from other perspective.

Résumé


Le dévelopement personnel est beaucoup plus qu’un simple genre littéraire et ses implications diverses doivent etre bien analysés. En commençant avec cette assomption, on s’est proposé, par la présente recherche, d’analyser le dévelopement personnel qu’on peut retrouver sur des différents sites enligne roumains, en utilisant l’analyse du contenu (l’analyse cantitative et l’analyse calitative).
Après ce demarche, on peut identifier, donc, une série de caractéristiques communes, présentes dans ce domaine roumain enligne: l’utilisation des listes, une rétorique intér¬roga-tive spécifique, l’utilisation d’une façon récurrente des certaines quéstions, des demandes pour l’expérience et l’orientation pour expérimenter, l’utilisation des certaines citations et des exemples (personnelles et aussi présentes dans les vies des différentes célébrites), mais aussi, des sujets communes qui concernent le succes et l’échec, l’éducation, les rélations de couple et interpersonnelles, l’éducation formale et informale, le travail et les relations au travail. La présente recherche, pourrait intéresser les spécialistes dans des différentes domaines, pour étudier le développement personnel, en ayant une autre perspective.

Rezumat


Dezvoltarea personală reprezintă mai mult decât un simplu gen de literatură, implicațiile acesteia în diverse planuri trebuind supuse analizei. Pornind de la această asumpție, prin cercetarea de față ne-am propus radiografierea dezvoltării personale din mediul online românesc, folosind analiza de conținut (cantitativă și calitativă). Astfel, în urma acestui demers, am identificat o serie de caracteristici comune, patternuri, ale scrierilor din domeniu din mediul online românesc: utilizarea listelor, o retorică interogativă specifică, utilizarea recurentă a unor întrebări, îndemnuri spre experiență și orientarea către expe¬riențialitate, utilizarea citatelor și exemplelor (atât personale, cât și din viețile unor celebri¬tăți), precum și subiecte comune privind succesul și eșecul, educația, relațiile de cuplu și interpersonale, educația formală și informală, munca și relațiile de muncă. Cercetarea de față ar putea stârni interesul specialiștilor din alte domenii pentru studierea dezvoltării personale dintr-o altă perspectivă.

Keywords


personal development, online space

Mots-clés


developement personnel, enligne

Cuvinte cheie


dezvoltare personală, mediul online

Full Text:

Full Text: PDF

References


Babbie, E. (2009). Practica cercetării sociale. Polirom, Iași.

Binkley, S. (2011). Happiness, positive psychology and the program of neoliberal governmentality. Subjectivity, 4(4), 371-394.

Dâncu, V. (2016). Politically incorrect: Scenarii pentru o Românie posibilă (Ediția a II-a). Editura Școala Ardeleană, Cluj.

Dolby, S. K. (2005). Self-help books: Why americans keep reading them. University of Illinois Press.

Dușa, A. (2014). Elemente de analiză comparativă. Editura Tritonic, București.

Ehrenreich, B. (2009). Bright-sided: How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America. Metropolitan Books, New York.

Gauntlett, D. (2008). Media, Gender and Identity: An introduction (2nd ed.). Routledge, New York.

Gokhale, M. (2013). The Implications of Simplification in “Inspirational Literature”. International Journal of Social Science and Humanity, 2(5), 400-404.

Iordache, M. (2004). Analiza de conținut în contextul metodelor calitative în sociologie. Revista de Informatică Socială, 1, 65-75.

McKenzie, J. (2016). Deconstructing Happiness: Critical Sociology and the Good Life. Routledge, New York.

Nehring, D., Alvarado, E., Hendriks, E.C., Kerrigan, D. (2016). Transnational popular psychology and the global self-help industry: The Politics of Contemporary Social Change. Palgarave Macmillan, Hampshire.

Rindfleish, J. (2014). Self-Help Books as Consumption Objects: A Panopticon of Self-surveillance in Consumer Culture. UNE Business School Occasional Papers, 5, 4-16.

Roubini, N., Mihm, S. (2010). Economia crizelor: curs-fulger despre viitorul finanțelor. Publica, București.

Trifan, E. (2015). Coaching and personal development: The construction of the self in a community of practice in Bucharest. Romanian Journal of Society & Politics, 2, 119-132.

Trifan, E. (2016). I am worthy, I want, and I can: The social implications of practicing personal development. Studia UBB Sociologia, 61(2), 49-70.

Turken, S., Nafstad, H., Blakar, R., Roen, K. (2016). Making Sense of Neoliberal Subjectivity: A Discourse Analysis of Media Language on Self-development. Globalizations, 13(1), 32-46.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.