HUMAN TRAFFICKING IN ROMANIA

Carmen PALAGHIA

Abstract


The business called sexual slavery has become more violent and organized and involves a lot of abusers and victims. The means used by the traffickers for the accomplishment of the trafficking activity consists of threat, violence and other forms of constraint, fraud or deception, abuse of power, taking advantage of the inability of a person to defend themselves or to manifest their will, offering, giving, receiving or accepting money or other benefits to achieve the consent of a person. This cruel form of modern slavery happens more often than we can imagine and it is not just a national and international problem, but also a local one. The victims are exploited, harassed, abused, physically or sexually assaulted with different objects. Often, the meals and accommodation conditions are inhuman. The consequences of trafficking on victims are very serious: they are exploited, harassed, abused, etc. The strategies for human trafficking prevention should take into account both the supply side, i.e. the traffickers, and the demand side of the traffic market, i.e. the owners, consumers, or clients. The institutions in charge of prevention and fighting against trafficking of persons in Romania, either separately or in cooperation, pursuant to Law No 678/2001, are the Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Labour, Family and Social Protection, the Ministry of Administration and Internal Affairs, the Ministry of Education and Scientific Research, the Ministry of Health, the Ministry of Justice, the Public Ministry, the National Authority for Child Protection, County Councils, Local Councils and other institutions.

Résumé


L’entreprise appelée « l’esclavage sexuel » est devenue plus violente et plus organisée et implique beaucoup d’agresseurs et de victimes. Les moyens utilisés par les trafiquants pour transporter le trafic est constitué de la menace, la violence et d’autres formes de contrainte, la fraude ou la tromperie, l’abus de pouvoir, en profitant de l’incapacité d’une personne à se défendre ou d’exprimer la volonté, l’argent ou d’autres avantages obtenir le consentement d’une personne. Cette forme cruelle de l’esclavage moderne arrive plus souvent qu’on ne l’imagine et non seulement un problème national et international, mais un local. Les victimes sont exploitées, harcelées, abusées, agressées physiquement ou sexuellement avec différents objets. Souvent, la table et les conditions d’hébergement sont inhumaines. Les conséquences de la traite sur les victimes sont très graves: elles sont exploitées, harcelées, abusées, etc. Les stratégies de prévention de la traite des êtres humains devraient prendre en compte à la fois l’offre, c’est-à-dire les trafiquants, ainsi que la demande pour le marché du trafic, les consommateurs ou les clients. Les institutions chargées de la prévention et de la lutte contre la traite des êtres humains en Roumanie sont mentionnées dans cet article. Les recherches futures mettront en évidence des moyens efficaces de prévention et d’intervention.

Rezumat


Afacerea numită sclavie sexuală a devenit mai violentă și mai organizată și implică o mulțime de agresori și victime. Mijloacele folosite de traficanți pentru realizarea activității de trafic constau în amenințare, violență și alte forme de constrângere, fraudă sau înșe-lăciune, abuz de putere, profitând de incapacitatea unei persoane de a se apăra sau de a-și manifesta voința, oferind bani sau alte beneficii pentru a obține consimțământul unei persoane. Această formă crudă a sclaviei moderne se întâmplă mai des decât ne imaginăm și nu este doar o problemă națională și internațională, ci și una locală. Victimele sunt exploatate, hărțuite, abuzate, agresate fizic sau sexual cu obiecte diferite. Adesea, masa și condițiile de cazare sunt inumane. Consecințele traficului asupra victimelor sunt foarte grave: sunt exploatate, hărțuite, abuzate etc. Strategiile de prevenire a traficului de ființe umane ar trebui să țină seama atât de partea ofertei, adică de traficanți, cât și de cererea pieței de trafic, de consumatori sau clienți. Instituțiile responsabile de prevenirea și com¬baterea traficului de ființe umane în România sunt mentionate in articol. Cercetari viitoare vor putea evidentia modalitati eficiente de prevenire si interventie.

Keywords


sexual slavery, human trafficking, modern slavery

Mots-clés


esclavage sexuel, traite des êtres humains, esclavage moderne

Cuvinte cheie


sclavie sexuală, trafic de persoane, sclavie modernă

Full Text:

Full Text: PDF

References


Albu, P., (2007). Crima organizată în perioada de tranziţie - o ameninţare majoră la adresa securităţii internaţionale. Editura Ministerului de Interne și al Reformei Admi-nistrative, București.

Di Nicola, A., Cauduro, A., Lombardi, M. (2009). Prostitution and Human Trafficking. Focus on Clients. Springer Publishing House;

Gavriluță C., Gavriluță N. (2013). Human trafficking: secularization and public policy intervention, Institutul European, Iași.

Mariska N.J. van der Linden (2005). Designing Trafficking Research from a Labour Market Perspective – The ILO.

Mateuţ Ghe. et all. (2005). Traficul de fiinţe umane, Iaşi.

Petrescu, C. (2005). Traficul de femei – o problemă a societăţii moderne. Calitatea Vieţii, XVI(3-4), 253–271.

Şerban, M., Tamaş, A.M., Lupaşcu, I.E., Dragotă, C., Petrescu, G.A., Nacu, A., Nicolae, M., Mihalcea, A. (2013). Raport privind situaţia traficului de persoane în anul 2012. Ministerul Afacerilor Interne, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, București.

Rădulescu, S.M. (1996). Sociologia și istoria comportamentului sexual „deviant”. Nemira & Co., București.

Webliography

http://www.politiaproximitate.ro/lege_678_traficul_de_persoane.html, visited on June 20, 2014;

http://ms.politiaromana.ro/prevenire/trafic_persoane/despre_trafic.html, visited on June 20, 2014;

http://romania.usembassy.gov/2013_tip_ro.html, visited on June 20, 2014;

http://www.mfa.gov.md/traficul-fiinte-umane, visited on June 20, 2014;

http://criminology.md/new/index.php/ro/biblioteca/articole/123-4, visited on June 20, 2014;

http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/fight_against_trafficking_in_human_beings/index_ro.htm, visited on June 20, 2014;

http://www.anitp.mai.gov.ro/, visited on March 27, 2015;

http://www.anitp.mai.gov.ro/despre-noi/, visited on March 31, 2015;

http://www.anitp.mai.gov.ro/wp-content/uploads/Campania-Exploatarea-Ucide-Suflete.pdf, visited on March 31, 2015;

(http://anitp.mai.gov.ro/ro/docs/studii/studiu%20ade.pdf, visited on March 31st, 2015);

http://www.anitp.mai.gov.ro/wp-content/uploads/analiza-statistic%C4%83-privind-victimele-traficului-de-persoane-identificate-in-primul-semestru-2013.pdf, visited on March 31, 2015).

Legislation

*** Law No. 18 of September 1990;

*** Law No. 203 of November 15, 2000;

*** Low No. 678/2001;

*** Law No. 196/2003;

*** Law No. 211/2004;

*** Law No. 272/2004;

*** Law No. 300/ 2006;

*** Order No. 335/2007;

*** Resolution No. 1295 of August 13, 2004;

*** Resolution No. 1504 of September 2004;

*** Resolution No. 1238 of October 10, 2007;

*** The Convention of the International Organisation of Labour no. 182/1999.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.